V hlavnej letnej sezóne je viac nielen áut na cestách, ale aj lietadiel vo vzduchu. Pri preťaženej leteckej doprave v tomto období pre nárast charterových letov s dovolenkármi sa zvyšuje pravdepodobnosť ich meškania. Cestujúci majú nárok na odškodnenie v prípade, ak oneskorenie letu nespôsobila takzvaná vyššia moc, napríklad nepriaznivé počasie. Teda, ak ho zavinila samotná letecká spoločnosť.
Na čo majú cestujúci nárok?
Pri očakávanom väčšom meškaní minimálne dve hodiny oproti plánovanému času odletu, v závislosti od rôznej dĺžky oneskorenia a vzdialenosti letov, má letecký dopravca ponúknuť cestujúcim pomoc. A to v podobe jedla a občerstvenia zodpovedajúceho času čakania. „Môže byť poskytnuté vo forme stravných poukážok na kúpu občerstvenia v prevádzkach na letisku. Okrem toho sa cestujúcemu bezplatne ponúknu dva telefónne hovory, telexy alebo faxové správy či e-maily,“ uviedla hovorkyňa Letiska M. R. Štefánika v Bratislave Veronika Demovičová.
Týka sa to prípadov predpokladaného meškania letov dve hodiny a viac pri letoch do vzdialenosti 1 500 kilometrov, tri hodiny a viac pri všetkých letoch v rámci európskeho spoločenstva nad 1 500 kilometrov a všetkých ostatných letov od 1 500 do 3 500 kilometrov, alebo štyri hodiny a viac v prípade letov, ktoré nespadajú do vyššie uvedených možností. „Na meškanie letu sú cestujúci upozornení hlásením z letiskového rozhlasu aj informáciou na informačných tabuliach či na webovej stránke letiska. Zároveň sú informovaní aj o dôvode meškania,“ priblížila Veronika Demovičová.
Finančné kompenzácie
Ak letecký dopravca odôvodnene očakáva, že čas odletu bude aspoň deň po pôvodne oznámenom čase odletu, majú cestujúci nárok na hotelové ubytovanie, keď je nutný pobyt jednu noc alebo viac nocí, ako aj na prepravu medzi letiskom a miestom ubytovania. „Keď let mešká aspoň päť hodín, má cestujúci nárok vybrať si z troch možností,“ vysvetlila hovorkyňa bratislavského letiska. Jednou z možností je úhrada úplných nákladov na letenku v cene, za ktorú bola kúpená, respektíve za časť nevykonanej alebo vykonanej cesty, ak let už naďalej neslúži účelu. V takom prípade dostane cestujúci kompenzáciu do siedmich dní v hotovosti, prípadne elektronickým bankovým prevodom. Ďalšími možnosťami sú odlet pri najbližšej príležitosti, alebo v neskoršom dátume a presmerovanie do cieľovej destinácie alternatívnou trasou.
Podľa portálu meskanieletu.sk právo na kompenzáciu vzniká, ak letecká spoločnosť vôbec neoznámila zrušenie letu do 14 dní pred dátumom plánovaného odletu. „Cestujúci má nárok na kompenzáciu v prípade, ak do cieľovej destinácie dorazil s meškaním dlhším ako tri hodiny po plánovanom čase príletu,“ informuje portál. Právo na kompenzáciu podľa uvedeného zdroja vzniká aj v prípade, keď vinou leteckej spoločnosti cestujúci zmešká nadväzný let a tým aj prílet do cieľovej destinácie s omeškaním dlhším ako tri hodiny. Výška finančnej kompenzácie, pripomína portál meskanieletu.sk, sa odvíja od vzdialenosti medzi miestom odletu a príletu. Pri lete do 1 500 kilometrov je odškodné 250 eur, od 1 500 do 3 500 kilometrov je to 450 eur a pri lete nad 3 500 kilometrov ide o sumu 600 eur.