Letné búrky spôsobujú na majetku Slovákov každoročne vysoké škody. Ľudia sa však často až po živelných udalostiach pýtajú, čo všetko im kryje poistenie majetku, aké škody im poisťovňa preplatí a v akej výške. To však už môže byť neskoro, upozornil riaditeľ pre neživotné poistenie spoločnosti Fingo.sk Jaroslav Krajňák.
Jedným z najčastejších problémov podľa neho je, že rodinné či bytové domy majú poistenú len nehnuteľnosť, ale už nie domácnosť. Ide totiž o dve rôzne poistenia. „Poisťovňa im v tomto prípade môže uhradiť len škody na samotnej stavbe, ako sú navlhnuté či popraskané múry, ploty, komíny alebo strechy. No nepreplatí im napríklad zničené šatstvo, nábytok, spotrebiče či iné zariadenie uskladnené vo vytopených pivniciach, garážach a podobne,“ vysvetlil odborník.
Odporúča preto každému skontrolovať si svoju poistnú zmluvu k majetku, aktualizovať si v nej poistnú sumu a v prípade potreby rozšíriť rozsah poistného krytia tak, aby krylo nehnuteľnosť, domácnosť aj zodpovednosť. „Z našich skúseností nielen bežní klienti, ale aj bytové družstvá, firmy a obce majú uzavreté 10 aj 15-ročné poistné zmluvy, ktoré si medzičasom nikdy neaktualizovali, a preto ich dostatočne nechránia. Škody na majetku sa v niektorých prípadoch šplhajú aj k desiatkam tisícom eur, no musia ich uhradiť z vlastných zdrojov, ktoré im chýbajú,“ upozornil Krajňák.
Každú škodovú udalosť je podľa neho potrebné nahlásiť poisťovni čo najskôr a následne sa riadiť jej pokynmi. Nahlásenie je možné aj telefonicky alebo cez online formulár na internetovej stránke poisťovní. „Aby nahlásenie poistnej udalosti a vyplatenie poistného plnenia prebehlo rýchlo a bez problémov, dôležité je komunikovať s poisťovňou, riadiť sa jej pokynmi a dodať jej všetky vyžiadané a úplné podklady, aby nedošlo k spomaleniu likvidácie,“ zdôraznil odborník.
Je podľa neho vhodné opýtať sa poisťovne na asistenčné služby, ktoré majú klienti k dispozícii. Poisťovňa môže pomôcť napríklad aj s náhradným ubytovaním či strážením poškodenej nehnuteľnosti. „Môže takisto vyplatiť peniaze vopred formou tzv. preddavkového plnenia, aby klienti rýchlejšie začali s upratovacími prácami, opravou zničených vecí a podobne,“ doplnil Krajňák.