Ministerstvo dopravy zrušilo IC vlaky z Bratislavy do Košíc. Zároveň však na tejto trase plánuje letecký spoj, ktorý bude treba dotovať miliónmi eur ročne. Uviedol to v utorok Martin Pekár z opozičného PS na tlačovej konferencii.
Vlaky sú drahé a nerentabilné
„Dospeli sme do bodu, keď cestujúci na Slovensku musia trpieť za to, že vlády Fica počas 15 rokov neplnili povinnosti rozvoja našej dopravnej infraštruktúry. Celá EÚ, vrátane našich najbližších susedov, pochopili a idú cestou udržateľnej, ekologickej a dostupnej dopravy,“ uviedol Martin Pekár.
Dodal, že ministerstvo sa rozhodlo zrušiť IC vlaky z dôvodu, že sú drahé a nerentabilné. Zároveň sa však rozhodlo implementovať letecký spoj medzi Bratislavou a Košicami, ktorý bude potrebne dotovať miliónmi eur ročne. Systémovým riešením by podľa Martina Pekára bola plná elektrifikácia a modernizácia hlavných železničných koridorov medzi Bratislavou a Košicami.
„Pán minister dopravy Jozef Ráž, chcel by som vás vyzvať, aby ste prestali škrtať trasy železniciam a začali investovať, inovovať, modernizovať a elektrifikovať naše železničné infraštruktúry, pretože slovenské železnice si to zaslúžia,“ uzavrel.
Hovorkyňa rezortu dopravy Petra Poláčiková v pondelok informovala o tom, že ministerstvo plánuje spojiť Bratislavu a Košice leteckou linkou. Rezort aktuálne pripravuje podmienky na vyhlásenie verejnej súťaže na leteckého dopravcu. Cieľom ministerstva je, aby sa medzi Bratislavou a Košicami začalo lietať koncom marca alebo začiatkom apríla 2025.
Najekologickejší spôsob prepravy
Návrh zrušiť IC vlaky na trati Bratislava - Košice považuje organizácia Greenpeace Slovensko za absurditu. Vyzýva Železničnú spoločnosť Slovensko, aby nezhoršovala už tak slabú mobilitu občanov rušením najrýchlejších vlakov.
Vlaky sú podľa environmentalistov najekologickejším spôsobom dopravy. Aby ich ako spôsob dopravy využívalo viac ľudí, musia byť lacné, dostupné, pohodlné a zároveň musia jazdiť často a bez meškania.
„Do vlakovej dopravy potrebujeme investovať, nie rušiť najrýchlejšie vlaky. Minister dopravy namiesto toho, aby hľadal zdroje, ako zlepšiť fungovanie železníc, plánuje navyše obnoviť letecké spojenie medzi Bratislavou a Košicami a ešte ho aj dotovať zo štátnych peňazí,“ skonštatovala hovorkyňa Greenpeace Slovensko Miroslava Ábelová.
Organizácia zároveň vyzýva vládu k zvýšeniu daňovej záťaže pre znečisťujúce spôsoby dopravy, ako sú lety, zníženie daňovej záťaže pre ekologickú dopravu, akou sú vlaky. Taktiež apeluje na zavedenie klimatických lístkov, čo sú cenovo dostupné, dlhodobé lístky na verejnú dopravu, ktoré sú platné vo všetkých prostriedkoch verejnej dopravy v danej krajine či regióne.
Analýza Greenpeace ukazuje, že Slovensko je na chvoste v oblasti verejnej dopravy. Tá musí byť podľa environmentalistov dostupná pre všetkých, pretože len vtedy môžu ľudia presadnúť z áut na ekologickejšie formy mobility.