Letecké spoločnosti v USA a Európe majú čo robiť, aby dodržali plánované lety. Snažia sa nájsť náhradné diely po tom, čo americký výrobca leteckých motorov Pratt & Whitney minulý mesiac stiahol svoj produkt z trhu. Bloomberg informuje, že z lietadiel Airbus je nevyhnutné demontovať a skontrolovaných viac ako tisíc motorov. To prinútilo niekoľko leteckých spoločností vrátane Spirit Airlines, JetBlue Airways, Hawaiian Airlines v USA a Wizz Air v Európe zmeniť letové poriadky.

Wizz zvažuje dočasné zrušenie niektorých letov. Spirit tento mesiac oznámil investorom, že vo štvrtom štvrťroku a začiatkom roka 2024 bude s menším počtom lietadiel, „pravdepodobne pracovať nad plán“. Prevádzková riaditeľka JetBlue Joanna Geraghtyová uviedla, že spoločnosť sa snaží získať iné motory, aby minimalizovala negatívny vplyv na september. „Snažíme sa prijať akékoľvek dostupné svojpomocné opatrenia,“ dodala.

Spoločnosť Pratt & Whitney stiahla motory z trhu po tom, čo zistila, že kontaminácia kovu používaného na výrobu určitých častí motora môže spôsobiť praskliny. Motor GTF, ktorý mal premiéru v roku 2016, je jedným z dvoch, ktoré možno použiť v najpredávanejšom úzkotrupom prúdovom lietadle Airbus A320neo.

Cash flow materskej firmy RTX je v ohrození, povedal analytik Melius Research Rob Spingarn, ale „pravdepodobne horšie je poškodenie reputácie Pratt ako poskytovateľa spoľahlivých veľkých komerčných motorov“.

RTX prisľúbila odškodnenie leteckých spoločností. Jej generálny riaditeľ Greg Hayes v júli uviedol, že stiahnutie motorov „nie je existenčnou hrozbou“ ani pre RTX, ani pre Pratt & Whitney, ale pripustil, že „to bude drahé“. Ponuka leteckých motorov je už viac ako rok zúžená, pretože veľkí výrobcovia Boeing a Airbus majú problémy s uspokojením dopytu po nových lietadlách.

Problém s motormi Pratt & Whitney je „jednoducho ďalšou nevítanou záležitosťou, ktorá spôsobuje, že letecké spoločnosti môžu trpieť nedostatkom kapacity,“ povedal vedúci poradenskej spoločnosti Ascend Rob Morris. Aerolínie zároveň predlžujú nájomné zmluvy v reakcii na rastúci dopyt po cestovaní.

Dopyt po starších lietadlách prevyšuje ponuku. Výkonný riaditeľ najväčšieho svetového prenajímateľa AerCap Aengus Kelly uviedol, že približne 40 percent predaja použitých lietadiel v druhom štvrťroku pripadlo na letecké spoločnosti, oproti 20 percentám pred pandémiou.

Ďalšie dôležité správy

WA 3 Seattle - Lietadlo typu Boeing 737 MAX pristáva počas testovacieho letu v Seattli  v piatok 29. júna 2020. Americké regulačné úrady úspešne ukončili tri dni trvajúce testy lietadla Boeing 737 MAX, ktoré sú nevyhnutné pre opätovné udelenie licencie týmto lietadlám, informovala vo štvrtok 2. júla agentúra AFP.Lietadlá typu Boeing 737 MAX boli v marci roka 2019 vyradené z prevádzky po dvoch tragických haváriách, ktoré nasledovali v krátkom čase po sebe.FOTO TASR/AP 


A Boeing 737 MAX jet head
Neprehliadnite

Boeing zvýšil štvrťročné tržby, zvyšuje výrobu lietadiel 737 MAX, no aj tak prehĺbil stratu