Len zlomok Európanov verí, že dokáže využívať umelú inteligenciu v bežnom každodennom živote. Dokazujú to výsledky nového prieskumu, ktorý zverejnila spoločnosť Samsung Electronics. Výskumu sa zúčastnilo viac ako 11 000 respondentov v desiatich európskych krajinách. Podľa výsledkov viac ako polovica ľudí (53 percent) túži po tom, aby im umelá inteligencia uľahčila každodenné fungovanie, vylepšila možnosti zábavy a celkovo zvýšila kvalitu života.

Len 15 percent Európanov však uviedlo, že vedia využívať výhody umelej inteligencie v každodennom živote a 38 percent sa v súčasných debatách o umelej inteligencii podľa vlastných slov príliš neorientuje. Na otázku, do akej miery novú technológiu chápu, odpovedali s najväčšou sebadôverou respondenti v Poľsku (23 percent), zatiaľ čo najmenšiu sebadôveru dali najavo Briti (11 percent). To svedčí o výraznom vplyve kultúrneho prostredia a vzdelania na prístup obyvateľov.

Súčasť našich životov

Z umelej inteligencie sa v poslednej dobe stáva bežná súčasť mnohých aspektov bežného života, od algoritmov, ktoré ovplyvňujú naše voľby v oblasti zábavy, až po inteligentné zariadenia predvídajúce naše domáce potreby. Viac ako polovica Európanov (53 percent) by si priala, aby im technológie AI uľahčovali život, predovšetkým prostredníctvom fyzických úkonov, napríklad upratovaním. Na ďalších miestach sa ocitla okrem iného pomoc s úsporou nákladov na domácnosť (21 percent).

Nádejným predstavám však príliš nezodpovedá nadšenie používateľov pre nové technológie – len niečo cez tretinu respondentov (38 percent) uviedlo, že na rastúcu úlohu umelej inteligencie pozerajú so skutočným záujmom. Podľa prieskumu je pre Európanov veľkou prioritou konektivita – 42 percent respondentov uviedlo, že by umelá inteligencia mala prispieť k lepšiemu prepojeniu prístrojov v domácnosti. Rovnaký počet ľudí (42 percent) sa domnieva, že im umelá inteligencia domáci život vylepší a skoro štvrtina (24 percent) považuje za najdôležitejšiu vlastnosť AI riadenie inteligentnej domácnosti.

Od umelej inteligencie ľudia očakávajú predovšetkým pomoc pri upratovaní a vysávaní – 33 percent respondentov vyjadrilo záujem o inteligentné riešenia, ktoré by tieto práce zastali za nich. Okrem toho sa 28 percent respondentov zaujíma o umelú inteligenciu, ktorá by pomáhala s čistením kuchynských spotrebičov a 25 percent hľadá pomoc s umývaním riadu. 23 percent respondentov má záujem o inteligentné funkcie pri varení a nakupovaní. Tieto funkcie majú v predstavách používateľov prednosť pred tradičnejšími úlohami, ku ktorým patrí napríklad správa rodinných účtov a financií – tam by pomoc umelej inteligencie privítalo len 21 percent respondentov. Zároveň používatelia prejavujú obavy o zabezpečenie nových technológií. Pre 37 % respondentov sú zásadnou požiadavkou pravidelné bezpečnostné aktualizácie, pre 34 percent nepretržitý aktívny monitoring hrozieb a pre 27 percent je najdôležitejšou funkciou umelej inteligencie kompletná ochrana, pokiaľ sa inteligentné systémy majú stať skutočnou súčasťou každodenného života.

Každodenné využitie

Zhruba dve tretiny (66 percent) Európanov by chceli tráviť viac času činnosťami, ktoré ich bavia a tešia a 37 percent z nich si myslí, že im v tom môže pomôcť umelá inteligencia. Pre 41 percent je potom inteligentná technológia možnosťou, ako vylepšiť kreatívnu činnosť. Používatelia túžia po vylepšení obľúbených zážitkov, medzi ktoré patrí cestovanie, hranie alebo sledovanie televízie. To sa prejavuje aj vo výsledkoch prieskumu – medzi najžiadanejšie funkcie umelej inteligencie patrí prekladanie a tlmočenie v reálnom čase (23 percent) alebo inteligentné režimy optimalizujúce rozlíšenie obrazu (27 percent), prípadne umožňujúce odhaliť ruchy v pozadí a prispôsobiť tomu kvalitu zvuku pri sledovaní filmov či ďalšieho obsahu (27 percent).

Dôležitým trendom je aj personalizácia, najmä v oblasti zdravia a wellness. Polovica respondentov (50 percent) by radšej chorobám predchádzala, než ich následne liečila. Konkrétne 32 percent respondentov prejavilo záujem o úpravu jedálnička na mieru pomocou umelej inteligencie, 24 percent by si prialo personalizované plány cvičenia a 34 percent túži po úprave životného štýlu na základe zdravotných údajov. Podobný počet ľudí (31 percent) sa zaujíma o využitie umelej inteligencie pri sledovaní a vylepšovaní spánkových návykov.

Napriek rastúcemu záujmu o zdravotné funkcie s umelou inteligenciou zostáva medzi ľuďmi, ktorí v súčasnosti inteligentné technológie nevyužívajú, istá skepsa – len 17 percent z nich uviedlo, že uvažujú o využití zdravotných monitorovacích funkcií s umelou inteligenciou v každodennom živote. Podobne to vyzerá aj v oblasti domácej zábavy – napriek všeobecnému záujmu o inteligentné vylepšovanie obrazu a zvuku televízorov vyhlásilo 28 percent respondentov, že ich žiadne funkcie umelej inteligencie v tomto ohľade nezaujímajú, čo zrejme svedčí o nedostatku informácií o potenciáli nových technológií.

Tieto čísla svedčia nielen o význame neustáleho vývoja inteligentných technológií, ale aj o potrebe lepšej komunikácie o ich prednostiach a spoľahlivosti, najmä v zdravotnom odbore. Zároveň sa preukázal význam robustných bezpečnostných opatrení, pravidelných aktualizácií a transparentnej komunikácie, ktorá je nutná pri budovaní a udržiavaní dôvery zákazníkov.

Ďalšie dôležité správy

Mobily;mobil;škola;deti;žiaci;študenti
Neprehliadnite

Prieskum: Časť Slovákov preferuje úplný zákaz používania telefónov na ZŠ