Navštevuje školy a učí stredoškolákov a vysokoškolákov, ako lepšie a kritickejšie pristupovať k informáciám, ktoré ich obklopujú. Je presvedčený, že jeho práca má v dobe informačného pretlaku zmysel, pretože mladým ľuďom pomáha pri rozhodovaní. Na problém sa navyše dá pozerať z rôznych uhlov a argumentovať o riešeniach aj bez urážok.
Pôsobíte ako lektor kritického myslenia. Ako ste sa k tomu dostali?
Kurzy súvisiace s kritickým myslením a argumentáciou som učil už v minulosti na Masarykovej univerzite v Brne a na Univerzite Komenského v Bratislave. Po odchode z ministerstva tak pre mňa bolo lektorovanie do istej miery návrat k tomu, čo som robil predtým.
V súčasnosti sa venujem vyučovaniu najmä na stredných školách, ale vediem aj kurzy pre dospelých. Spolupracujem s Komenského inštitútom, ktorý vzdeláva talentovaných učiteľov, s manželkou opäť vedieme kurz na Univerzite Komenského a s kolegami z Akadémie kritického myslenia sa venujeme súkromným klientom.
Je kritické myslenie v súčasnosti akútnejší problém?
Žijeme v informačne presýtenom prostredí. Okolo nás koluje obrovské množstvo informácií a veľká časť z nich je nekvalitná a vymyslená, často ide o hoaxy a dezinformácie. Mnohí žiaci sú v záplave informácií stratení, nevedia ich filtrovať.
Často sa dostávajú k informáciám tak, že na nich niečo vyskočí na Facebooku. Už sa ale nezamýšľajú nad tým, kto je autor, zdroj a nekonfrontujú to s iným zdrojom.
Už keď študent povie, že číta Nový čas a sleduje Televízne noviny na Markíze, tak už to je istý pokrok. Tieto informácie aspoň prechádzajú nejakou redakčnou úpravou. Je však minimum študentov, ktorí by čítali Sme, TREND či Denník N. Dôležité je ich viesť, aby si vyhľadávali kvalitné zdroje, aby sa nebáli za ne zaplatiť, tak ako platia aj za iné veci.
Ďalší problém je, že mnohí ľudia sa nedokážu sústrediť a články sú pre nich dlhé…
Áno, význam kritického myslenia sa zvyšuje aj preto, že sú veľmi nesústredení. Majú tendenciu každé dve-tri minúty vytiahnuť smartfón a niečo na ňom riešiť. Keď sa
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?