Návrh novely zákona o vysokých školách nerieši kvalitu vzdelávania a taktiež nereflektuje na potreby praxe. Tvrdí to výkonný riaditeľ Klubu 500 Tibor Gregor (na snímke).
Materiál z dielne Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR podľa klubu prináša najmä opatrenia týkajúce sa deľby moci v orgánoch akademickej samosprávy. Návrh vysokoškolskej novely navrhuje stiahnuť.
Združenie najväčších slovenských zamestnávateľov považuje za správne vrátiť sa k širokému dialógu s predstaviteľmi akademickej obce aj so zamestnávateľmi.
Nesystémové opatrenia vlád
Gregor zdôraznil, že za vyše 30 rokov prijalo Slovensko množstvo reforiem, oblasť školstva nevynímajúc. Podľa jeho slov však vlády prichádzajú s nesystémovými opatreniami, ktorých výsledkom je nevhodná štruktúra študijných smerov a odborov, nízka kvalita absolventov a v neposlednom rade aj odchod študentov do zahraničia.
„Žiaľ, ani navrhovaná novela vysokoškolského zákona nie je iná a nehovorí sa v nej o systémových opatreniach, ktoré by dokázali súčasný stav slovenského vysokého školstva zmeniť na požadovanú úroveň,“ povedal s dôvetkom, že žiadna novela bez komunikácie s predstaviteľmi univerzít a zástupcami praxe nebude dobrá.
Klub 500 si myslí, že by rezort školstva mal viac sústrediť na počet vysokých škôl, na nízku kvalitu výučby v niektorých súkromných vysokých školách či na to, že na trhu práce dlhodobo chýbajú absolventi odborov s technickým a prírodovedným zameraním.
Nesúhlasia ani rektori
S návrhom novely zákona o vysokých školách v predloženej podobe nesúhlasí ani Slovenská rektorská konferencia (SRK), ktorá ju takisto žiada stiahnuť z medzirezortného pripomienkového konania a prepracovať. Rezort školstva novelu stiahnuť neplánuje.
Ministerstvo tvrdí, že je otvorené konkrétnym návrhom a pripomienkam. Rovnako, že pripravilo návrh, ktorého cieľom je skvalitniť vysokoškolské prostredie a štúdium. Obavy z politizácie odmieta.
Reforma vysokých škôl má podľa premiéra Eduarda Hegera (OĽANO) veľa dobrých parametrov, na ktorých zároveň panuje zhoda aj s akademickou obcou.