Marián Kotleba si začiatkom júla založil oficiálnu stránku na Instagrame aj Facebooku. Nie je to prvý pokus predsedu ĽSNS mať svoje oficiálne zastúpenie na týchto najväčších sociálnych sieťach, jeho profily však boli pre šírenie extrémistického obsahu v minulosti zrušené.
Z doterajšieho obsahu na jeho profiloch je zrejmé, že si predseda ĽSNS dáva tentokrát väčší pozor a zatiaľ sa vyhýba najočividnejším prejavom extrémizmu. Okrem klasického politického obsahu ako sú videá z parlamentu alebo stretnutia s voličmi nájdete na jeho profile aj fotky z osobného života, napríklad zo svojím synom. Z tohto pohľadu sa však nevymyká celkovým trendom, množstvo politikov dnes mieša formálny a neformálny obsah pri svojej komunikácii na sociálnych sieťach.
V čom sú však profily Mariána Kotlebu odlišné od ostatných politikov a zároveň nebezpečné je, že sa nevyhýba ani šíreniu tvrdých dezinformácií, napríklad v súvislosti s pandémiou Covid – 19. Vo svojich videách hovorí o čipoch v pripravovanej očkovacej látke alebo o tom, že vírus Covid-19 bol umelo vytvorený a je zámerne šírený vládami, aby tak obmedzili práva občanov.
Tretí najúspešnejší profil na FB
Aj keď jeho profily vznikli len nedávno, veľmi rýchlo rastú a silou sú už porovnateľné s inými slovenskými top politikmi. Aktuálne má na Facebookovom profile cez 12-tisíc fanúšikov, na Instagrame takmer 3-tisíc sledovateľov. Lepším ukazovateľom sú však interakcie na jeho príspevkoch. Posledný júlový týždeň mal na Facebooku cez 20-tisíc likes, comments alebo shares, a to všetko organicky, keďže zatiaľ nepoužíva platenú reklamu príspevkov.
Keď to porovnáme s jeho spolustraníkmi, za krátky čas prekonal v počte interakcií Milan Uhríka a takmer vyrovnal Miňa Mazureka, ktorého profil je zatiaľ na Facebooku z fašistov najpopulárnejší. Na Pellegriniho a Matoviča zatiaľ nemá, ale jeho príspevky sú za pár týždňov už úspešnejšie ako Remišovej, Fica, Kollára alebo Sulíka a je tak aktuálne tretím najúspešnejším predsedom politickej strany na Facebooku.
Bohužiaľ, doterajší trend ukazuje, že jeho profil má ešte výrazný potenciál rásť a s využitím politickej reklamy čoskoro môže konkurovať aj súčasným dvom neohrozeným lídrom. O to viac bude nutné, aby sociálne siete sledovali obsah na jeho profiloch a boli schopné rýchlo reagovať v prípade porušenia ich pravidiel. Ak sa však pozrieme, ako úspešne a dlho pôsobia na najväčšej sociálnej sieti Kotlebovi spolustraníci, veľké očakávanie v tomto smere mať netreba.
- Gabriel Tóth
Absolvent katedry Politológie na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Na rovnakej katedre získal aj doktorát (PhD.) z politickej komunikácie a v súčasnosti je jej externým členom. Ako hovorca začínal v Allianz – Slovenskej poisťovni, neskôr pôsobil v Penta Investments. Je zakladateľom prvej digitálnej PR a PA agentúry na Slovensku nazvanej Katedra Komunikácie.
- Upozornenie
Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora