38-ročný Andrej Karpathy, rodák z Košíc, je jednou z najvýznamnejších osobností v oblasti umelej inteligencie. Väčšinu detstva prežil v Košiciach, no v pätnástich rokoch sa s rodinou presťahoval do Kanady. Tam získal bakalársky titul z počítačových vied a fyziky na Univerzite v Toronte a magisterský titul na Univerzite Britskej Kolumbie. Doktorandské štúdium zavŕšil na prestížnej Stanfordovej univerzite v Kalifornii, kde sa špecializoval na neurónové siete a strojové učenie.

Počas svojej kariéry pôsobil v spoločnosti Google a stal sa jedným zo zakladajúcich členov OpenAI, organizácie zameranej na bezpečný výskum umelej inteligencie. V rokoch 2017 až 2022 pracoval v Tesle, kde viedol tím Autopilot Vision ako riaditeľ pre AI a počítačové videnie. Presadzoval inovatívne riešenia ako používanie kamier namiesto drahých senzorov, čo prinieslo nákladovo efektívny prístup k samojazdiacim technológiám. Pod jeho vedením Tesla vyvinula systém end-to-end riadenia, ktorý integruje neurónové siete s riadením vozidla na základe analýzy obrazu.

V roku 2020 bol A. Karpathy zaradený medzi 35 najlepších inovátorov do 35 rokov podľa Massachusettského technologického inštitútu a v roku 2024 ho magazín Time uviedol medzi 100 najvýznamnejších mysliteľov v oblasti umelej inteligencie.

Náskok Tesly

V rozhovore pre podcast No Priors rozoberá aktuálne výzvy a vývoj v oblasti autonómnych vozidiel. Porovnáva demonštrácie samojazdiacich technológií so zložitosťou ich širokej implementácie a upozorňuje, že hoci automotive v oblasti autonómie dosiahol značný pokrok, globálne osvojenie tejto technológie ešte neprebehlo. A. Karpathy vyjadruje presvedčenie, že Tesla je vo vývoji softvéru pred Waymom, ktorý je zas silnejší v oblasti hardvéru. Tento náskok Tesly pripisuje predovšetkým jej nákladovo efektívnej stratégii, ktorá sa namiesto drahých senzorov spolieha na kamery.

Expert opisuje vývojový prístup Tesly k autonómnym vozidlám: od detekcie a predikcie obrazu až po systémy, ktoré spracovávajú videá a generujú príkazy na riadenie. Verí, že Tesla smeruje k integrovaným riešeniam, kde neurónová sieť priamo riadi vozidlo na základe vstupov z kamier.

Humanoidi pre ľudí

Spomína tiež transfer technológií medzi autonómnymi autami a humanoidnou robotikou, v ktorej Tesla začína vyvíjať riešenia. Predpokladá, že prvými zákazníkmi humanoidných robotov bude sama Tesla, ktorá ich využije vo vlastných továrňach na manipuláciu s materiálmi.

A. Karpathy hovorí o potenciáli robotov, ktoré by mohli vykonávať každodenné úlohy, ako je zber lístia. Tvrdí, že aj keď sú náklady na vývoj humanoidného robota vysoké, vidí v nich dlhodobý potenciál, a zdôrazňuje psychologickú príťažlivosť humanoidných robotov pre ľudí.

Upozorňuje aj na potenciálne riziká oligopolnej štruktúry v AI sektore, kde výskum a vývoj kontroluje len niekoľko veľkých hráčov. Tento trend považuje za problém, ktorý môže brzdiť demokratizáciu prístupu k pokročilej AI.

Revolúcia vo vzdelávaní

V júli 2024 oznámil založenie startupu Eureka Labs, ktorý sa sústreďuje na vzdelávanie prostredníctvom AI. Cieľom Eureka Labs je vytvoriť pokročilý vzdelávací systém, ktorý sa prispôsobí individuálnym potrebám každého študenta, čím by sa výrazne zlepšila kvalita vzdelávania na celosvetovej úrovni.

A. Karpathy verí, že moderné technológie môžu priniesť revolúciu v prístupe k vzdelaniu. Prostredníctvom Eureka Labs sa snaží vytvoriť systém, kde by AI fungovala ako interaktívny a personalizovaný mentor pre študentov. Opisuje veľké jazykové modely ako systémy schopné poskytovať študentom personalizované vzdelávacie skúsenosti. Hovorí o možnosti využitia AI na zvýšenie dostupnosti kvalitného vzdelania. Pracuje na vývoji kurzu, ktorý by AI mohla viesť, pričom by sa prispôsobovala individuálnym potrebám a jazykovým preferenciám študentov.

Zdôrazňuje, že vzdelanie bude kľúčové pred príchodom umelej všeobecnej inteligencie. Po jej vzniku predpokladá, že vzdelávanie sa transformuje na formu zábavy a osobného rozvoja. Študentom odporúča študovať matematiku, fyziku a informatiku ako základ pre budúcnosť, v ktorej technológie a AI budú hrať ešte významnejšiu rolu.

Slovenský rodák, ktorý sa v mladom veku dokázal presadiť medzi technologickou svetovou elitou akcentuje, že vzdelávanie by malo byť dostupné všetkým a malo by reflektovať individuálne potreby každého žiaka. Domnieva sa, že kombinácia AI a vzdelávania má potenciál nielen zlepšiť akademické výsledky, ale aj celkové schopnosti ľudí prispôsobiť sa v čoraz pretechnologizovanom svete.