Výrobcovia áut začali lízingovým spoločnostiam vyplácať kompenzáciu za klesajúcu hodnotu jazdených elektromobilov. Ich ceny v roku 2023 prudko klesli, keďže slabnúci dopyt po nových batériových vozidlách donútil spoločnosť Tesla a následne aj ostatné automobilky znížiť marže.
Nepriaznivý vývoj situácie podľa agentúry Bloomberg zasiahol viaceré lízingové spoločnosti vrátane Ayvensu a Arvalu, ktoré pôsobia ako prostredníci na trhu s firemnými autami. Tie v regióne tvoria približne 60 percent predajov.
Lízingové spoločnosti navyše od výrobcov elektromobilov požadujú ústupky. Jedným z nich sú dohody o spätnom odkupe vozidiel automobilkami s cieľom ochrániť firmy pred ďalším oslabením 1,2-biliónového trhu s ojazdenými vozidlami.
Lízingové dohody sú zvyčajne založené na odhadovanej hodnote jazdeného vozidla v čase vypršania platnosti zmluvy, pričom platby sú navrhnuté tak, aby pokryli amortizáciu. Ak pokles prevýši očakávania, lízingové spoločnosti prichádzajú o peniaze. Presne tejto situácii museli nedávno čeliť v súvislosti s elektromobilmi.
V Európskej únii začnú od roka 2025 platiť nižšie povolené úrovne emisií oxidu uhličitého. Bez stabilných cien jazdených elektromobilov bude pre Európu oveľa náročnejšie vyradiť do roku 2035 z predaja nové spaľovacie motorové vozidlá.
„Prechod na elektromobily nebude bez štruktúrovaných a likvidných trhov, kde si elektromobily z druhej a tretej ruky udržiavajú hodnotu, možný,“ dodal analytik Philippe Houchois z Jefferiesu.