Elektrické autá – bez exhalátov, moderné, ekologické, skrátka budúcnosť je už tu. Akurát ostáva vyriešiť pár detailov: napríklad ako ich dobíjať. Čínski vedci sa zamýšľali nad tým, ako optimalizovať spotrebu v elektrickej sieti v prípade veľkého rozšírenia elektromobilov.
Našli riešenie: na uspokojenie väčšieho dopytu sa dajú využiť algoritmy, ktoré momentálne riadia rozloženie zaťaženia v telekomunikačných sieťach. Nevýhoda: predpokladá to, že šoféri budú úprimní pri nastavovaní svojich priorít, napríklad o tom, kedy chcú ráno vyrážať z domu do práce.
Algoritmy majú zabezpečiť, aby bolo auto v tom čase dobité, prípadne meškalo s dobíjaním najviac päť minút. Z obáv z nedostatku šťavy sa však dá očakávať, že šoféri budú o svojich plánoch klamať.
Zdroj: SITA / AP
Ovládnu nás roboty? Ray Kurzweil, šéf technológií v Googli tvrdí, že doba, kedy sa umelá inteligencia vyrovná tej ľudskej, príde v roku 2029. Nejde o mladícke silácke reči ani o sci-fi: Ray Kurzweil má 66 rokov a veľa jeho nápadov sa stalo realitou: od skeneru, klasickej to súčasti každej kancelárie, cez syntetizéry, ktoré dokážu nahlas čítať napísaný text (teraz sú súčasťou všetkých operačných systémov, dokonca aj v smartfónoch či čítačkách Kindle, prvý takýto program však Kurzweil vydal už pred štvrť storočím) po program, ktorý po analýze diel vážnej hudby dokázal písať vlastné skladby. Ten dokonca vytvoril už v roku 1963, keď mali počítače veľkosť obývačky. Vo veľkom profile vysvetľuje, ako chce počítače naučiť čítať – nielen hľadať slová, ale chápať ich obsah – a potom dokázať s čitateľom rozumne diskutovať.
Zdroj: SITA / AP
Keď sa povie start-up, myslí sa väčšinou USA, konkrétnejšie Kalifornia. Jeden z európskych investorov Christian Gallardo píše v britskom Guardiane, že už je načase prestať hľadať „európske Silicon Valley“ a ponúknuť niečo osobité, čo sa nikde inde ako na starom kontinente nedá nájsť.
Jeho posolstvo je jednoduché – európske start-upy by si mali pýtať viac peňazí a investori by si mali na vyššie požiadavky zvyknúť. Rozdiel medzi priemernou počiatočnou investíciou v USA a Európe je päťnásobný, americké startupy majú preto oveľa väčší priestor na počiatočný rozmach.
Pred sedemdesiatimi rokmi v rámci obrany pred americkým vojenským tlakom začalo japonské letectvo uplatňovať nepochopiteľnú taktiku: posielalo na americké loďstvo sebevražedných pilotov – kamikadze. Každý z nich pred poslednou misiou napísal list rodine.
Tadamasa Itsatsu – kamikadze, ktorý havaroval skôr, než stihol zaútočiť – sa v sedemdesiatych rokoch rozhodol obísť rodiny svojich spolubojovníkov a listy zhromaždiť. Teraz žiada UNESCO, aby im udelilo status kultúrneho dedičstva. Zaujímavý pohľad do jednej z menej pochopiteľných kapitol moderných dejín ponúka BBC.
Zdroj: SITA / AP
Namiesto knihy na tento týždeň upozornenie na zaujímavé čítanie. Historický ústav Slovenskej akadémie vied každého pol roka uverejňuje webový magazín na jednu z historických tém. Novšie vydania magazínu Forum Historiae už ponúka aj ako knihy vo formáte MOBI a Epub, dajú sa preto čítať aj v elektronických čítačkách – oveľa príjemnejšia forma vstrebávania obsahu, než čítať dlhé články na webe. Posledné dve publikácie: Ako hovoriť o komunizme a Vývoj slovenského politického myslenia 1848 – 1914 sú podnetným čítaním na pomedzí histórie, sociológie a politológie. Magazín je zadarmo, podobne ako množstvo publikácií, ktoré sú ale väčšinou len vo formáte PDF.