Katarská spoločnosť Qatarenergy kvôli bezpečnostnému riziku pozastavila dodávky skvapalneného zemného plynu na tankeroch cez Červené more. S odvolaním sa na svoje zdroje o tom informovala agentúra Reuters.
Produkcia LNG ale v Katare pokračuje. Katar patrí k najväčším exportérom LNG na svete a napríklad Európska únia sa skvapalneným plynom z Kataru snaží čiastočne nahrádzať dodávky plynu z Ruska.
Návod, ako pokračovať ďalej
Najmenej štyri tankery používané na prepravu katarského LNG cez víkend nepokračovali v ceste, keďže americké a britské sily v predchádzajúcich dňoch vykonali letecké a námorné údery na Jemen.
Reagovali tým na útoky povstalcov z Jemenu, ktorí sa zameriavajú práve na obchodné lode v Červenom mori. Cez túto trasu a ďalej cez Suezský prieplav smeruje asi 12 percent celosvetovej lodnej dopravy.
Tankery Gharíja, Nuáman a Huvajla naložili LNG v katarskom Rás Laffane a mali zamieriť k Suezskému prieplavu, ale v nedeľu sa zastavili pri pobreží Ománu. Ukazujú to záznamy LSEG o pohybe lodí po svetových oceánoch. Loď Rikajját, ktorá smerovala späť do Kataru, sa na svojej trase zastavila v sobotu v Červenom mori.
„Je to pauza, aby sme dostali bezpečnostnú radu. Ak cesta cez Červené more zostane nebezpečná, poplávame okolo mysu,“ povedal zdroj s priamou znalosťou tejto záležitosti. Odkazoval tak na mys Dobré nádeje pri južnom cípe Afriky, čo je oveľa dlhšia a drahšia alternatíva k ceste cez Červené more a Suezský prieplav. „Neznamená to zastavenie produkcie,“ dodal zdroj.
Nejde o žiadnu drámu
Cestu z Kataru do Európy tanker naložený skvapalneným zemným plynom bežne urazí za 18 dní. Ak je nútený plávať okolo mysu Dobré nádeje, cesta je o deväť dní dlhšia, uviedol analytik trhu LNG zo spoločnosti ICIS Alex Froley.
Jeden z obchodníkov potom spočítal, že cena prevážaného nákladu sa tým zvýši o 1,00 až 1,30 eura za megawatthodinu, čo ale čiastočne zmaže fakt, že lode ušetria na poplatkoch za využitie Suezského prieplavu.
„Katar sa vydá po dlhej trase cez mys Dobré nádeje, čo bude mať za následok meškanie dodávok. Pre Európu to ale neznamená nič dramatické,“ uviedol ďalší obchodník.