Južná Kórea má vyše 51,7 milióna obyvateľov a je obľúbenou turistickou destináciou. V roku 2019 ju navštívilo 17,5 milióna turistov. Toto číslo bude zrejme ďalej stúpať, keďže juhokórejská hudba a seriály sú vo svete čoraz populárnejšie, píše Business Insider.
K roku 2022 žilo v krajine vyše 150-tisíc Američanov a Hallie Bradleyová je jednou z nich. Do Soulu sa presťahovala na jeseň roku 2006, keď sa jej podarilo získať jednoročnú zmluvu na výučbu americkej znakovej reči na súkromnej škole.
Po vypršaní zmluvy mesiac cestovala a potom sa vrátila naspäť do Južnej Kórey, kde neskôr stretla aj svojho terajšieho manžela. Za 17 rokov života v tejto ázijskej krajine si nemohla nevšimnúť, že turisti počas návštevy robia vždy tie isté chyby. Tu je sedem, ktoré robia najčastejšie:
1. Urazia sa, keď do nich niekto vrazí
Soul má približne 9,7 milióna obyvateľov a je plný úzkych uličiek či preplnených ulíc. Je preto veľmi pravdepodobné, že do turistov niekto počas prechádzky mestom nechtiac vrazí alebo sa budú v metre cítiť ako „sardinky“.
Juhokórejčania sú na zdieľanie verejných priestorov s ostatnými zvyknutí, takže nemajú potrebu ospravedlňovať sa za to, že do niekoho nechtiac vrazili alebo drgli. V tak preplnenom meste to netreba považovať za osobný útok.
2. V niektorých reštauráciách sa nevyzúvajú
Podobne ako v mnohých častiach Ázie, aj v Južnej Kórei je nevyzúvanie si topánok tabu. Mnoho miestnych obyvateľov by sa urazilo, ak by turistom robilo problém sa pri vstupe do vnútorných priestorov vyzuť. Vyžadujú si to aj niektoré reštaurácie – najmä tie tradičné.
Turisti by si mali všímať okolie, a ak je v reštaurácii polička na topánky, tak by sa určite mali vyzuť.
3. Prejavujú si na verejnosti náklonnosť
Verejné prejavy náklonnosti nie sú v Južnej Kórei bežné, a to dokonca ani vo veľkomestách ako Soul. Väčšina párov sa tu maximálne drží za ruku. Juhokórejčania sú do veľkej miery konzervatívni a platí to aj pre prejavy náklonnosti na verejnosti.
Turisti by si preto počas túlania sa ulicami mali bozkávanie a iné vášnivé prejavy odpustiť.
4. Sú hluční, keď používajú verejnú dopravu
Juhokórejčania sú pri cestovaní verejnou dopravou väčšinou ticho. Mnohí si budú radšej čítať či počúvať hudbu, než konverzovať s ostatnými cestujúcimi. Pre obyvateľov západných krajín je bežné, že sa počas cesty vlakom alebo metrom rozprávajú buď medzi sebou, alebo po telefóne s rodinou a priateľmi.
Hlučné správanie vo verejnej doprave miestnym obyvateľom spoľahlivo napovie, že ide o turistu. Aj keby im jeho hlasné rozprávanie vadilo, nikto by mu nič nepovedal, no určite by sa nevyhol škaredým pohľadom od postarších juhokórejských dám.
5. Čakajú, kým si ich obsluha všimne
V Južnej Kórei prídu čašníci obslúžiť zákazníkov iba vtedy, keď na nich zavolajú. Turisti to často nevedia a zvyknú čakať, kým k ním obsluha príde sama od seba. Ak si chcú objednať, mali by podľa Bradleyovej zakričať „jogijo“ (여기요), čo v kórejčine znamená „tu“, no v tomto kontexte sa používa na privolanie pozornosti a môže sa teda preložiť aj ako „s dovolením“.
6. Urazia ich otázky „na telo“
Juhokórejčania sa často pýtajú otázky, ktoré by ľudia zo západných krajín považovali za príliš osobné. Zvykne ich zaujímať najmä vierovyznanie a výška platu. Juhokórejčania sa tým väčšinou snažia zistiť, či si s novým človekom budú rozumieť alebo sa mať o čom rozprávať.
Takže ak sa niekto pýta otázky, ktoré zasahujú do súkromia, netreba to chápať ako nezdvorilosť. Väčšinou je to len spôsob, akým sa Juhokórejčania snažia nadviazať konverzáciu.
7. Žiadajú o úpravu jedla
Hoci je v Spojených štátoch bežné, aby zákazníci z dôvodu intolerancie požiadali kuchára o zmenu ingrediencie v jedle, ktoré si chcú objednať, v Južnej Kórei to nie je zvykom.
Mnohé tradičné kórejské jedlá totiž majú dlhý čas prípravy a vyžadujú si konkrétne ingrediencie. To znamená, že turisti nemôžu len tak požiadať o jedlo bez mäsa, ak sú vegetariánmi. Nejde o to, že by im kuchár nechcel vyhovieť, no súčasťou daného receptu môže byť napríklad mäsový vývar, ktorý jedlu dodáva bohatú chuť a musel sa variť aj niekoľko hodín. Bradleyová preto turistom radí objednať si v reštaurácii jedlo, ktoré zodpovedá ich stravovacím preferenciám.