Nový regionálny autobusový dopravca v Bratislavskom kraji Arriva situáciu nezvláda. Vyhlásil to na utorkovej tlačovej konferencii predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Juraj Droba s tým, že v hre sú tri možné riešenia problému.
Arriva hlási zníženú obslužnosť liniek v Bratislavskom kraji, dôvodom je covid-19
Prvým je rokovanie Arrivy s potenciálnymi subdodávateľmi, kde už prebiehajú rokovania. Ak by k dohode došlo, mohla by si dopravná obslužnosť zvýšiť už o pár dní na 90 a viac percent.
Druhým riešením je pokračovanie v súčasnom tempe, kde dopravca bude naberať vodičov postupne a trvať to bude niekoľko týždňov. Tretím riešením je vypovedanie zmluvy s Arrivou, Droba však hovorí o nepopulárnom scenári.
Štvorpercentné zlepšenie
Dopravná obslužnosť Bratislavského kraja spojmi Arrivy je momentálne na úrovni 65 percent. „Od 15. novembra ide o štvorpercentné zlepšenie. Žiadal som pre obyvateľov citeľnejšie zlepšenie,“ vyhlásil Droba. Ako podotkol, požiadal dopravcu, aby začal rokovať s potenciálnymi subdodávateľmi pre vykrytie určitého percenta výpadkov spojov. „Rokovania prebiehajú od minulého týždňa a sú intenzívne,“povedal šéf BSK.
Poučenie z kauzy Arriva: Tendre na dopravcov si žiadajú redizajn
Zároveň potvrdil, že Arriva rokuje aj so spoločnosťou Slovak Lines, ktorá do polovice novembra prev
ádzkovala prímestskú dopravu v Bratislavskom kraji. Ak by sa Arriva s nejakým subdodávateľom dohodla, Droba odhaduje okamžité vyriešenie situácie. „Jazdilo by 90 a viac percent spojov,“poznamenal.
V hre je vypovedanie zmluvy
Ak by však dopravca pokračoval v súčasnom postupnom naberaní nových vodičov, trvalo by to podľa predsedu kraja niekoľko týždňov. Nepovažuje to preto za cestu. V hre je aj vypovedanie desaťročnej zmluvy, ktorú BSK podpísal s Arrivou za vyše 330 miliónov eur.
„Vyhodnocovali sme to. Má to však závažné konzekvencie. Museli by sme vypisovať novú súťaž,“povedal Droba s tým, že by to na minimálne šesť týždňov až dva mesiace spôsobilo výpadok regionálnej autobusovej dopravy v kraji. „Ide o nepopulárny scenár,“priznal.
Slovak Lines vydiera bratislavskú župu aj Arrivu, tie sa len prizerajú
Verí preto, že sa Arriva dohodne s iným dopravcom na subdodávke a problém sa v krátkom čase vyrieši. Zároveň potvrdil, že ju neminú sankcie za spôsobené problémy a už teraz sa hýbu v státisícoch eur. „Pribúdať budú každým dňom, pokiaľ nebude dosiahnutá 90-percentná dopravná obslužnosť,“ vyhlásil predseda BSK.
Problém je potrebné hasiť
Deklaruje, že BSK sa v tejto situácii ocitol ako "hasič" a musí hasiť problém, ktorý nespôsobil. „Sme objednávateľom, nie dopravcom," podotkol Droba. Očakáva, že podobné problémy môžu zažívať aj iné samosprávne kraje na Slovensku.
Výpadok autobusov v Bratislavskom kraji riešia niektoré obce vlastnými spojmi
Arriva má od polovice novembra, keď začala prevádzkovať prímestskú dopravu v Bratislavskom kraji, problém s nedostatkom vodičov. Chýbalo jej ich okolo 100. Prejavuje sa to vo výpadkoch viacerých spojov.
Vedenie BSK dalo Arrive čas do 26. novembra, aby problém citeľne vyriešila. Dopravca v uplynulých dňoch opakovane deklaroval snahu o vyriešenie problému a tvrdil, že sa situácia postupne zlepšuje