Je nepravdepodobné, že Nemecko úplne zakáže čínskej spoločnosti Cosco získať podiel v prístavnom termináli v Hamburgu. Uviedli to zdroje oboznámené so situáciou.
Diskutuje sa o núdzovom riešení
Kabinet nedosiahne dohodu o úplnom zákaze včas, pretože kancelár Olaf Scholz túto otázku nezaradí do programu rokovania, uviedol zdroj z ministerstva hospodárstva. Podľa neho sa teraz diskutuje o „núdzovom riešení", v rámci ktorého by Cosco získalo podiel maximálne 24,9 percenta.
Lodný gigant Cosco minulý rok predložil ponuku na prevzatie 35-percentného podielu v jednom z troch terminálov logistickej firmy HHLA v najväčšom nemeckom prístave. Členovia nemeckej vládnej koalície majú rozdelene názory na to, či to umožniť, blížia sa však ku kompromisu. Ten umožní čínskej firme prevziať menší podiel v kontajnerovom termináli v Hamburgu, keďže Scholz, bývalý starosta Hamburgu, je proti úplnému zákazu.
Zníženie podielu na 24,9 percenta je dostatočne veľké na to, aby čínsku štátnu firmu pripravilo o akékoľvek hlasovacie práva. Podľa zdroja z ministerstva hospodárstva toto núdzové riešenie umožní schválenie dohody, ale zmierni jej vplyv na prístav a pomôže predísť „horším veciam". Ak by sa totiž „núdzové riešenie" tento týždeň nenašlo, automaticky by sa uskutočnila pôvodná dohoda aj napriek odporu niekoľkých nemeckých ministerstiev.
Berlín sa vážne spálil
Osud terminálu Tollerort v hamburskom prístave, ktorý je jedným z najrušnejších v Európe, vyvolal v Nemecku búrlivé diskusie. Berlín sa „vážne spálil", keď sa príliš spoliehal na ruskú energiu. Teraz je preto ostražitejší, pokiaľ ide o to, umožniť cudzím krajinám získať kritickú infraštruktúru.
Šesť nemeckých ministerstiev vrátane hospodárstva, obrany a zahraničných vecí chcelo pôvodnú dohodu Cosco vetovať, kým Scholz predaj podporil.
„Núdzové riešenie by zabránilo strategickej účasti (čínskej firmy) a zredukovalo by ju na čisto finančnú spoluúčasť," uviedol zdroj.
„Samozrejme, že to nerieši skutočné obavy," dodal zdroj s tým, že šesť ministerstiev by aj tak najradšej uprednostnilo úplný zákaz predaja podielu v termináli.
Peking dúfa, že bude Nemecko konať racionálne
Scholz sa chystá začiatkom novembra na návštevu Číny. Bude tak prvým lídrom Európskej únie, ktorý absolvuje cestu do ázijskej krajiny od novembra 2019.
Napriek rastúcim obavám v Európe z ekonomickej závislosti od Číny Scholz opakovane povedal, že Nemecko by malo udržiavať silné obchodné vzťahy s ázijským gigantom.
Spôsob, akým nemecká vláda rieši túto záležitosť, sa považuje za ukazovateľ toho, do akej miery je Nemecko ochotné sprísniť svoj postoj k Číne, svojmu hlavnému obchodnému partnerovi.
Peking už skôr vyhlásil, že dúfa, že Nemecko bude vnímať dohodu „objektívne a racionálne" bez politizovania ekonomických vzťahov.