Konkurencieschopnosť európskej ekonomiky je opäť v popredí záujmu európskych inštitúcií. Uviedol to štátny tajomník Ministerstva hospodárstva Vladimír Šimoňák po štvrtkovom zasadnutí Rady EÚ pre konkurencieschopnosť v Bruseli.
Vladimír Šimoňák pripomenul, že k tomuto stavu, oživeniu záujmu o túto oblasť, pomohla aj nedávno zverejnená správa Maria Draghiho o budúcnosti konkurencieschopnosti EÚ. Zároveň za slovenskú vládu vyjadril spokojnosť s tým, že slovenský eurokomisár Maroš Šefčovič v novej exekutíve EÚ bude mať okrem iného na starosti obchodnú politiku a ekonomickú bezpečnosť, čo je priamo spojené s otázkami konkurencieschopnosti.
„Sme radi, že Európska komisia k tejto téme tak pristupuje. Slovensko ako priemyselná krajina má životný záujem na tom, aby EÚ bola znova príťažlivým miestom na podnikanie a najmä pre exportne orientované odvetvia, preto sme radi, že dnes sa našla veľká miera zhody medzi členskými štátmi, že musíme urgentne urobiť niečo pre to, aby Únia bola opäť konkurencieschopná v globálnom meradle,“ vysvetlil štátny tajomník.
Zákon o núdzovej situácii a odolnosti trhu
Rada ministrov definitívne prijala zákon o núdzovej situácii a odolnosti vnútorného trhu (IMERA), čo je podľa Vladimíra Šimoňáka dokončenie legislatívneho procesu, ktorý sa začal ešte počas pandémie nového koronavírusu a je reakciou na dianie počas nej.
„Sme radi, že je to ukončené, ale to nie je to, čo nám pomôže do budúcnosti obstáť. Pomôže nám dostať pod kontrolu ceny energií a niektoré neférové praktiky, ktorými EÚ konkurujú veľkí svetoví hráči a tiež znížiť regulačnú záťaž pre podnikateľov, tých veľkých, ale aj malých a stredných podnikateľov,“ opísal situáciu Vladimír Šimoňák.
Automobilový priemysel ako najväčšia výzva
Na otázku, či predstavy slovenskej strany ladia s víziami eurokomisie o konkurencieschopnosti, Vladimír Šimoňák spresnil, že ide o „veľkú mieru zhody“ a dokonca táto téma rezonuje aj v tých členských štátoch, kde bola určitá zdržanlivosť.
Podľa jeho slov najväčšie výzvy, s ktorými sa EÚ bude musieť čo najrýchlejšie popasovať, sa týkajú automobilového priemyslu.
„Tam, ako vidíme, sa v poslednej dobe objavujú akútne krízové javy a musíme s tým niečo robiť, ak chceme, aby ešte o niekoľko rokov európsky automobilový priemysel bol vôbec európsky,“ upozornil a dodal, že túto tému na program dňa presadilo súčasné maďarské predsedníctvo v Rade EÚ.
Na pozadí krízy automobilového priemyslu s veľkými problémami bojuje švédska spoločnosť na výrobu batérií Northvolt. Na otázku, či takýto osud nehrozí aj sloven