Minulé storočie bolo obdobím inovácií, ktoré ľuďom značne uľahčili život. Modernizáciou si prešli aj splachovacie toalety. Napriek príchodu bidetov a iných elektronických toaliet sa západné krajiny ešte stále odmietajú vzdať starej dobrej „klasiky“. V Japonsku je situácia opačná.

Elektronické toalety sú v tamojších domácnostiach a hoteloch bežným štandardom. Spoločnosť Toto, ktorá sa sama považuje za najväčšieho výrobcu kúpeľňového vybavenia na svete, má ambíciu priniesť moderné toalety aj do európskych domovov.

Firma je kótovaná na burze v Tokiu a jej hodnota je 779 miliárd jenov (4,8 miliardy eur). Toto ešte stále realizuje približne dve tretiny predajov na domácom trhu. Pri expanzii do zahraničia čelí podľa Economistu rovnako ako iné japonské firmy dvom veľkým prekážkam.

Prvou je takzvaný „galapágsky syndróm“. Mnoho japonských produktov, ktoré sa doma dobre predávajú, majú problém dostať sa za hranice krajiny. Štvrtá najväčšia ekonomika na svete je síce dostatočne veľká, aby sa tu darilo širokej škále produktov, stagnujúce príjmy a klesajúca populácia z nej robia nepredvídateľný trh.

Druhá prekážka sa týka pôsobenia v Číne, ktorá na konci roku 2022 zodpovedala za 17 percent predajov spoločnosti Toto. V súčasnosti je to len desať percent. Vyzerá to tak, čínsky trh už nemá taký potenciál ako kedysi. Pokles investícií do čínskeho realitného trhu znamená menej nových budov, ktorých kúpeľne by Toto mohol vybaviť svojimi toaletami. Výzvou je aj rastúca konkurencia zo strany čínskych výrobcov.

V prípade Spojených štátov je najväčšou prekážkou zavádzania elektrických toaliet ich napájanie. Väčšina amerických kúpeľní má zdroj elektriny v blízkosti umývadla, no nie pri nádrži na vodu. Dokonca ani nové domy nie sú vždy vybavené vhodnou elektrickou prípojkou.

Ďalšie dôležité správy

Veľmi často fotografované miesto - Yasaka Pagoda.
Neprehliadnite

Prázdne a lacné domy v Japonsku sú príležitosťou na zárobky z prenájmu