Dopyt po ryži sa v Japonsku po prvý raz za desať rokov zvýšil. Môže za to rekordný počet turistov a vysoký domáci dopyt. Nezvyčajný rast dopytu prišiel v rovnakom čase, keď vlna horúčav poškodila úrodu. Japonsko tak bojuje s nedostatkom ryže, ktorá je považovaná v krajine za základnú potravinu, a distribútori zvýšili ceny.

Nárast po dekáde

Od roku 2014 domáca spotreba ryže klesá v priemere zhruba o 100-tisíc ton ročne, pretože počet obyvateľov sa znižuje. Tento rok do júna ale domáci dopyt po ryži vzrástol o 110-tisíc ton, teda o 1,6 percenta, na 7,02 milióna ton.

Nedávny rast dopytu je spôsobený niekoľkými krátkodobými faktormi. Patrí medzi ne aj rekordný počet turistov. Domáci dopyt bol silný aj v súvislosti s rastom cien ostatných základných potravín. Na začiatku augusta dopyt podporilo aj silné zemetrasenie, ktoré spôsobilo panické nakupovanie.

Na vlaňajší zber ryže potom mala negatívny vplyv vlna horúčav. Tá zhoršila kvalitu aj množstvo úrody.

Distribúcia a zásoby ryže

Ryža je jednou z mála základných potravín, v ktorej dodávkach je krajina sebestačná. Produkciu riadi vláda podľa predpokladaného dopytu, napríklad tým, že výrobcom poskytuje dotácie na prechod na iné produkty, ako krmivo pre zvieratá. Odchýlky od týchto odhadov dopytu a produkcie, ako sa to stalo v súvislosti s rastom cestovného ruchu, môžu spôsobiť nedostatok ryže a zvýšiť cenu.

Podľa údajov japonského ministerstva pôdohospodárstva, lesníctva a rybolovu klesli v júni zásoby ryže v súkromnom sektore medziročne o 21 percent na 1,56 milióna ton. To je najnižší údaj od roku 1999. Ceny ryže z vlaňajšej úrody stúpli na 15 865 jenov za 60 kilogramov, čo je najvyššia hodnota za 11 rokov. V júli ceny ryže medziročne vzrástli o 17 percent.

Ministerstvo odhaduje, že ročná spotreba ryže turistami by mohla predstavovať 51-tisíc ton, ak budú jesť ryžu v priemere dvakrát denne. Počet turistov výrazne rastie od vtedy, čo krajina ukončila obmedzenia súvisiace s pandémiou. K rozvoju turistiky prispieva aj slabý jen. Od januára do júla do krajiny pricestovalo rekordných 21 miliónov turistov.

Kupujú aj domáci

Zástupca manažéra predajného oddelenia popredného veľkoobchodného predajcu ryže Shinmei Jouiči Učikawa upozornil, že okrem faktora cestovného ruchu je od minulého roka vysoký aj domáci dopyt. Veľkoobchodný predaj ryže pre domácnosti v apríli medziročne stúpol o deväť percent. Dôvodom je to, že ceny ryže zostali v porovnaní s ostatnými základnými potravinami až do nedávneho prudkého rastu relatívne stabilné, uviedol Učikawa. Podľa štatistík sa ceny ryže vlani zvýšili len o 3,8 percenta, zatiaľ čo ceny chleba vzrástli o 8,1 percenta a rezancov o 11,1 percenta.

V pohľade do budúcnosti sa Učikawa domnieva, že dopyt po ryži bude závisieť od toho, aká bude jej cena v porovnaní s ostatnými potravinami.

Ďalšie dôležité správy

Raw,Cocoa,Beans,,Clay,Bowl,With,Cocoa,Powder,,Chocolate,On
Neprehliadnite

Kakao, pomarančový džús či káva. Na trhoch zdražujú komodity, ktorým nepraje počasie