Japonsko uvedie na trh svoje prvé osobné lietadlo novej generácie približne do roku 2035. S odvolaním sa na informované zdroje to uviedla agentúra Kjódó.
Predchádzajúci neúspešný vývoj prvého japonského osobného lietadla viedla spoločnosť Mitsubishi Heavy Industries. Nový stroj nebude poháňať klasické letecké palivo, zvažuje sa okrem iného vodík.
Očakáva sa, že letecký priemysel bude pre Japonsko hnacou silou rastu, z ktorého bude ťažiť množstvo domácich dodávateľov komponentov.
Alternatívne palivo
Na novom projekte sa bude podieľať ministerstvo hospodárstva, obchodu a priemyslu a niekoľko spoločností zo súkromného sektora. V najbližších desiatich rokoch sa podľa zdrojov podelia o investície päť biliónov japonských jenov.
Svetové letecké spoločnosti začali v posledných rokoch používať udržateľné letecké palivo, ktoré sa vyrába z odpadového potravinového oleja a rastlín. Palivo sa už používa v prúdových motoroch ako súčasť zmesi s tradičným kerozínom.
Odstúpenie pre neodbornosť aj tvrdohlavosť
Spoločnosť Mitsubishi Heavy začala na predchádzajúcom projekte SpaceJet, do ktorého už natieklo približne bilión jenov, oficiálne pracovať v roku 2008.
Po mnohých opakovaných meškaniach, ktoré spôsobil nedostatok odborných znalostí a neskôr pandémia, však firma vývoj v roku 2020 zastavila. Vyvinúť chcela lietadlo so 70 až 90 sedadlami, podľa zdrojov ale od plánu odstúpila pre nepriaznivý výhľad ohľadom uvedenia stroja na trh.
Odborníci uvádzajú, že spoločnosť podcenila ťažkosti získania typového certifikátu od amerických úradov. Toto osvedčenie potvrdzuje letovú spôsobilosť príslušného lietadla a Spojené štáty sú hlavným svetovým trhom s lietadlami.
K neúspechu podľa niektorých názorov prispela aj firemná kultúra spoločnosti, ktorá dáva prednosť vlastnému vývoju pred hľadaním externej pomoci.