Ak viete perfektne hovoriť po japonsky a objednať si jedlo v tokijskom sushi bare, bod pre vás, pretože ak to dokážete, je pravdepodobné, že pri ďalšej ceste do Japonska ušetríte. Japonsko nikdy nebolo známe tým, že by nafukovalo ceny pre cudzincov. Avšak nadmerný cestovný ruch, ktorý okrem iného podporuje aj slabý japonský jen, nedávno prinútil reštaurácie v krajine zvážiť výhody rozdielnych cien pre miestnych obyvateľov a cudzincov, uvádza spravodajský portál CNN.

„Ľudia hovoria, že je to diskriminácia, ale pre nás je naozaj ťažké obsluhovať cudzincov a je to nad naše sily,“ povedal Shogo Jonemitsu, ktorý prevádzkuje gril s morskými plodmi Tamatebako v rušnej tokijskej obchodnej štvrti Šibuja. Hovorí, že turistom neúčtuje žiadne príplatky. „Potrebujeme tento dvojitý cenový systém kvôli vyšším nákladom,“ povedal Jonemicu.

Japonsko sa úplne otvorilo po Covide-19 až na jeseň 2022 po zrušení pandemických cestovných obmedzení. Tento rok, podporený slabým jenom, ktorý klesol na najnižšiu úroveň voči doláru za posledné desaťročia, sa turisti vracajú – a to v reálnych počtoch. Podľa vládnych údajov dosiahol počet návštevníkov Japonska v prvom polroku 2024 rekordných 17,78 milióna – a je na najlepšej ceste prekonať rekord krajiny z roku 2019, keď ich bolo 31,88 milióna.

Turistické dane

V reakcii na to začali rôzne miesta v krajine zavádzať turistické dane, obmedzovať počet návštevníkov a dokonca zakazovať predaj alkoholu v snahe obmedziť účinky príliš veľkého cestovného ruchu. Začiatkom tohto roka postavili na úpätí hory Fudži obrovskú bariéru, ktorá bráni vo výhľade na ikonický vrchol. Bola to reakcia na nedisciplinovaných turistov, ktorí sa hrnuli na najlepšie miesto na fotografovanie hory Fudži, blokovali dopravu a zanechávali za sebou odpadky.

Medzitým úrady cestovného ruchu v najsevernejšej prefektúre Hokkaido, ktorá je známa svojou malebnou krajinou a lyžiarskymi strediskami, tento mesiac vyzvali podniky, aby stanovili nižšie ceny pre miestnych obyvateľov. A jeden starosta v západnom Japonsku uviedol, že zvažuje vyberať od zahraničných turistov viac ako šesťnásobok miestneho vstupného na hrad Himedži, ktorý je zapísaný na zozname svetového dedičstva UNESCO.

Elisa Chanová, zástupkyňa riaditeľa Výskumného centra pre pohostinstvo na Čínskej univerzite v Hongkongu, uviedla, že rozdiel v cenách by mohol byť účinným spôsobom boja proti nadmernému cestovnému ruchu. „Majiteľ sa môže chcieť uistiť, že náhly prílev turistov nevyženie všetkých jeho verných a častých miestnych zákazníkov. Vyššie ceny pre turistov sa potom môžu považovať za riešenie tohto problému,“ dodala.

Viac turistov – väčšie náklady

Reštaurátor Jonemicu hovorí, že zvýšený prílev turistov nie je len otázkou pridania ďalších stolov. Musel do svojej reštaurácie prijať ďalších anglicky hovoriacich zamestnancov, ktorí budú prijímať objednávky, robiť rezervácie a vysvetľovať turistom všetko od toho, ako rozoznať sašimi od grilovaného jedla, až po to, kam si majú odložiť batožinu.

„Niektorí ľudia hovoria: 'To sa u nás nerobí'. Ale zamyslite sa nad tým, aká slabá je znalosť angličtiny u väčšiny Japoncov. Ešte nie sme na takej úrovni, aby sme sa mohli nazývať turistickou veľmocou. Jednoducho nehovoríme po anglicky. Je to naozaj stresujúce,“ povedal.

Zatiaľ čo v Japonsku ide o nový fenomén, v iných častiach sveta sú dvojité ceny celkom bežné. Keďže lacnejšie ceny pre miestnych obyvateľov sú často napísané v miestnom jazyku, zahraniční turisti nemusia ani vedieť, že zaplatili viac.

V Japonsku je na rozhodnutí každého podniku, či chce zaviesť duálne ceny. A niektoré japonské podniky sa jednoducho snažia byť kreatívne. Šudži Mijake, ktorý prevádzkuje izakaju, čiže neformálnu krčmu, v tokijskej štvrti Tsukiji, ponúka homárové rezance za 5 500 jenov, čo je štyrikrát viac ako krevetové rezance, ktoré si často objednávajú miestni štamgasti. Prémiový humrový pokrm je určený turistom, ktorí podľa neho majú vyšší rozpočet na skúšanie nových vecí.

Austrálska turistka Phoebe Leeová povedala, že počas nedávnej dvojtýždňovej cesty do Japonska minula menej ako pri svojich predchádzajúcich cestách do krajiny – a nevadilo by jej priplatiť si, keby slabá mena sťažovala život miestnym obyvateľom.

„Pomáha to podporovať miestne podniky, aby tí z nás, ktorí majú to šťastie navštíviť ich krajinu, mohli naďalej poskytovať úžasné zážitky a zachovávať dôležité časti japonskej kultúry, ako sú malé reštaurácie a autentické ryokany (tradičné hostince),“ povedala.

Ďalšie dôležité správy

Louis Vuitton
Neprehliadnite

Nákupná horúčka turistov v Japonsku pôsobí luxusným značkám problémy