Jedna chybná aktualizácia spôsobila rozsiahly technologický výpadok. Obmedzil prevádzku leteckej i železničnej dopravy a skomplikoval prácu zdravotníckym zariadeniam. Problémy hlásili banky i londýnska burza. Výpadok zasiahol i televízne vysielania. IT špecialista a šéfredaktor portálu Touchit Ondrej Macko pre TREND hovorí, ako do budúcnosti podobné prípady eliminovať.
Čo vieme momentálne o rozsiahlom výpadku IT systémov?
Výpadok sa týka počítačov s operačným systémom Windows spoločnosti Microsoft. Tie majú použitý zabezpečovací systém od americkej spoločnosti Crowdstrike. Tento bezpečnostný systém bol vo včerajších hodinách aktualizovaný a aktualizácia sa nepodarila.
Výsledkom je, že 70 percent počítačov najmä v západnej Európe a Spojených štátoch amerických je bez pripojenia na internet alebo skončili s modrou obrazovkou „smrti“ a išli do reštartu. A to sa deje opakovane.
Podľa medializovaných informácií malo pri aktualizácii dôjsť k drobným chybám, keď „niekoľko riadkov kódu nebolo napísaných správne“. Ako dlho takáto chyba odstraňuje?
Je to softvérová záležitosť, ktorá by sa mala odstrániť pomerne rýchlo. Predpokladám, že zajtra niekedy okolo desiatej hodiny už bude po probléme. No problematické je, že sa to dostalo prakticky na všetky počítače, ktorá vzájomne vypadávajú. Ovplyvnilo to banky, televízne stanice, dokonca ani predpoveď počasia v niektorých krajinách nefunguje.
Aké oblasti to zasiahlo najviac?
Týka sa to predovšetkým spoločností, ktoré tvoria kritickú infraštruktúru, pretože prvok spoločnosti Crowdstrike zabezpečuje vysokú mieru bezpečnosti. Aj teraz ju zaistil, akurát je mimo prevádzky.
Zasiahlo to aj operačné systémy na Slovensku?
Kontaktoval som Letisko Bratislava, ktoré funguje. Na Slovensku teda funguje takmer všetko, ale nefunguje to, čo prichádza zo zahraničia. Takže napríklad letecká spoločnosť Ryanair, ktorá má problémy a ohlásila, že pôvodne naplánované lety sa neuskutočnia.
Inak, na Slovensku to nezasiahlo ani vlakovú dopravu. Predpokladám, že nepoužívajú počítače s týmto bezpečnostným systém, takže ich aktuálne problémy nezasiahli.
A ako je to s bankami na Slovensku? Vyhli sa problému?
Banky, ktoré som kontaktoval, u nás na Slovensku nepoužívajú operačný systém Windows, aj keď majú väčšinou zahraničné matky.
Ak by takýto výpadok nastal aj na Slovensku, aké krízové scenáre majú banky?
Záložný systém je problematický v tom, že ak máte produkčný systém a vedľa toho zálohu, tak zvyčajne ide o ten istý počítač, aj keď môže byť geograficky inde umiestnený. To, čo sa dnes stalo, je ponaučenie, že by mala byť IT architektúra postavená aj na iných systémoch. Rozumiem, že sa to síce ľahko povie a ťažšie realizuje, ale je to poučenie, že sa nemožno spoliehať len na jeden systém.
Takže aj v rámci operačných systémov, na ktorých fungujú firmy, nemocnice, inštitúcie by sa malo pracovať na väčšej diverzifikácii? A znižovať závislosť na jednom operačnom systéme?
Jednoznačne. Dnes nám to ukázalo, že sa nemožno spoliehať len na jeden systém.
Dnes už existujú aj ľahko vyvíjané operačné systémy mobilných telefónov, ktoré sa dajú použiť aj pre počítače a v tom vidím cestu.
Máte odporúčanie pre jednotlivcov, na čo byť vždy pripravený v podobných prípadoch?
Tomu, čo sa stalo dnes, sa jednotlivec nemá ako vyhnúť. Ide o poskytovanú službu, ktorá nefungovala.
No pre bežného človeka je celkovo určite dobré riešenie powerbanka. Tú nosím všade so sebou. Zároveň vždy nosím so sebou aj druhý mobilný telefón, lebo jeden sa môže pokaziť. A samozrejmosť je baterka a ďalšia záloha.