V piatok odovzdali do užívania nový cezhraničný most ponad rieku Ipeľ medzi slovenskou obcou Chľaba a maďarskou Ipolymadásd za účasti slovenského ministra hospodárstva Petra Dovhuna a maďarského ministra zahraničných vecí a vonkajších ekonomických vzťahov Pétera Szijjártóa.

Podľa Dovhuna skracuje 58 metrov dlhý most o polhodinu doterajšiu obchádzkovú trasu dlhú 24 kilometrov. Jeho súčasťou je cyklistický chodník a prístupové cesty na oboch stranách rieky.

Szijjártó ocenil, že v súčasnosti už nepočuť nenávistné hlasy z oboch brehov Dunaja či Ipľa, aké sa ozývali v uplynulom období. „Spolupráca Slovenska s Maďarskom je úspešným príbehom, pretože v skutočne dôležitých záležitostiach sa dokážeme vzájomne posilňovať v ekonomickej i bezpečnostnej oblasti," podčiarkol.

Pribudnú ďalšie mosty

Pripomenul, že v roku 2010 bolo pri nástupe vlády premiéra Viktora Orbána medzi Maďarskom a SLovenskom 22 cezhraničných priechodov. V piatok odovzdaný most ponad Ipeľ je v poradí už 37. priechodom. „Táto investícia potvrdzuje, že Slováci a Maďari vynikajúco spolupracujú v prihraničných otázkach, a že vynikajúcim spôsobom využívajú európske finančné zdroje," zdôraznil.

Do konca tohto roka otvoria SR a Maďarsko ešte tri nové hraničné priechody. Dva z nich budú ďalšie mosty na rieke Ipeľ a cestné prepojenie na východnej spoločnej hranici oboch krajín. Do konca roka sa tak bude dať medzi oboma krajinami prechádzať cez 40 hraničných priechodov.

Výstavbu mosta spustili začiatkom roka 2021. Rozpočet stavby vyčíslili na vyše 3,8 milióna eur bez DPH. Projekt zahŕňa výstavbu mosta a prípojných komunikácií zo slovenskej aj maďarskej strany. Projekt je financovaný z programu cezhraničnej spolupráce EÚ Interreg. Výstavbu prípojnej komunikácie zo slovenskej strany financoval Nitriansky samosprávny kraj a z maďarskej strany Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke most nad riekou Torysa na ulici Jána Pavla II v Prešove 3. mája 2023. Most je vzhľadom na jeho technický stav a parametre zaradený do stavebno-technického stavu VI, čo predstavuje takmer kritický stupeň. V tomto stupni zaradenia a z dôvodu havarijného stavu si mostný objekt, na ktorom je od mája 2022 jednosmerná premávka, vyžaduje podľa radnice rozsiahlu rekonštrukciu. FOTO TASR – František Iván
Neprehliadnite

Nevyhovujúcich cestných mostov na Slovensku pribúda, zvrátiť by to mal program na ich obnovu