Záujem investorov o prístavy a terminály trvá. V posledných rokoch sa po celom svete stali vyhľadávaným cieľom pre prevzatie, vlani ich zmenilo majiteľa 16.

Uviedla to poradenská spoločnosť PwC. Jej analýza s názvom Barometer dopravy a logistiky prístavy označuje za skryté klenoty globalizovaného dodávateľského reťazca.

Expert PwC ale varuje, že záujem o Európu môže ochabovať.

Pomerne vysoká aktivita

„Nákup a predaj v odvetví prístavnej infraštruktúry zaznamenali od roku 2015 výrazný nárast,“ uvádza PwC. „Odvtedy objem transakcií dosiahol približne sto miliárd dolárov," dodáva.

Hodnota obchodov oznámených v minulom roku - rovnako ako v celom odvetví - však výrazne klesla, a to na 4,2 miliardy dolárov v porovnaní so sumami 15,3 miliardy a 11,5 miliardy dolárov v predchádzajúcich dvoch rokoch.

„S celkovým počtom 16 transakcií však bola aktivita v oblasti prevzatia v tejto oblasti stále pomerne vysoká,“ píšu autori analýzy.

Menej a viac atraktívne destinácie

Menia sa aj cieľové regióny. V rokoch 2015 až 2023 sa dve tretiny zo 184 oznámených transakcií v sektore prístavnej infraštruktúry týkali prístavov v Ázii a v Oceánii.

Novo však nadobúdajú na význame investície zahraničných investorov do prístavov a terminálov v Afrike. „V súčasnosti sa tam odohráva skutočná súťaž,“ píše PwC.

„Trasy a obchodné centrá sa menia, Ázia a Afrika nadobúdajú na dôležitosti. Cesta do Európy by tak mohla stratiť na význame,“ hovorí námorný expert PwC André Wortmann.

Európsky prístav Hamburg

„EÚ musí byť v boji o kľúčovú infraštruktúru bdelá: Harmónia v globálnom námornom systéme sa rozpadá, pretože niektorí z kľúčových hráčov sledujú úplne odlišné záujmy,“ dodal.

Podľa PwC ale zostávajú atraktívne aj destinácie v Európe, ako ukazuje investícia globálnej námornej spoločnosti MSC do prevádzkovateľa hamburského prístavu HHLA.

Táto najväčšia kontajnerová prepravná spoločnosť a mesto Hamburg ako majoritný akcionár chcú v budúcnosti podnik prevádzkovať spoločne.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Mrazivé počasie a situácia v Červenom mori spôsobujú preťaženie kontajnerových terminálov