Nová daň zo sladených nápojov, ktorú navrhuje ministerstvo financií, nepredstavuje férovú a úprimnú snahu riešiť výzvy súvisiace s výskytom obezity.
V stanovisku to tvrdí Inštitútu moderného spotrebiteľa, podľa ktorého ide skôr o zámienku na ďalšie zvyšovanie daňovo-odvodového zaťaženia bežných spotrebiteľov. Inštitút preto spustil hromadnú pripomienku za férovejšie nastavenie tejto dane.
Dôsledkom novej dane bude aj predraženie rastlinných alternatív mlieka, jogurtových nápojov či nápojov pre športovcov. Inštitút predpokladá, že daň sa pravdepodobne úplne prenesie do ceny koncového nápoja a zvýši základ, z ktorého sa počíta DPH a obchodná marža. V konečnom dôsledku tak vybrané nápoje môžu zdražieť o desiatky percent.
„Štát nemá spotrebiteľov a spotrebiteľky trestať, o to viac nie v čase, keď intenzívne komunikuje boj s potravinovou infláciou,“ tvrdí riaditeľ inštitútu Filip Kužma.
Ak sa rezort financií predsa len rozhodne v legislatívnom procese pokračovať, inštitút žiada aj prostredníctvom hromadnej pripomienky viacero zmien, ktoré odstránia podľa nich kľúčové problémy návrhu.
„Žiadame o vyňatie rastlinných, ale aj jogurtových a mliečnych nápojov z predmetu dane a vyzývame na zreálnenie sadzby pre športové tuhé koncentráty, pretože ich miera zdanenia môže byť ešte vyššia než pri klasických sladených nápojoch,“ priblížil Kužma.