Americký odborový zväz United Auto Workers je na prahu významného míľnika v otázke získavania nových členov. Jeho cieľom je osloviť až 150 tisíc zamestnancov z 13 rôznych automobiliek vrátane Tesly, BMW a Nissanu. Počet aktívnych členov UAW klesol z rekordných 1,5 milióna v 70. rokoch na dnešných približne 370 tisíc, pretože sa mu nepodarilo osloviť zamestnancov amerických závodov zahraničných automobiliek, píše Bloomberg.

Tento týždeň bude závod Volkswagenu v americkom Tennessee hlasovať o tom, či sa stane jediným zahraničným komerčným výrobcom automobilov, ktorý sa v Spojených štátoch pridá k odborom. Navyše sa ako prvý pripojí k UAW, odkedy sa zväzu na jeseň podarilo vyjednať rekordné zvýšenie miezd.

„Staneme sa prvou dominovou doštičkou, ktorá padne a inšpiruje ďalšie továrne, aby sa k nám pridali,“ povedal Isaac Meadows, člen organizačného výboru v závode v Tennessee.

UAW sa spolieha na to, že mu bude stačiť jedno víťazstvo, ktoré by následne viedlo k ďalším. Inšpiráciou mu zrejme boli úspechy odborového zväzu Starbucksu. Ten využil víťazstvo v štáte New York v roku 2021 na organizáciu stoviek ďalších kaviarní. UAW sa takisto činí v desiatkach závodov naprieč celými Spojenými štátmi vrátane závodov Mercedesu, Hyundaiu, Toyoty, Rivianu a Tesly.

„Ak má odborové hnutie zažiť legitímny návrat, dôjde k nemu prostredníctvom týchto typov volieb vo Volkswagene či Mercedese,“ povedal Roger King, vedúci poradca pre pracovné vzťahy a zamestnanie v organizácii HR Policy Association. Úspešné hlasovanie by bolo podľa neho dôkazom, že prezidenta UAW Shawna Faina treba brať vážne a že dodrží sľub týkajúci sa úplného odborového zjednotenia výroby áut v Spojených štátoch.

Porážka vo Volkswagene by mohla snahy UAW spomaliť. Zatiaľ čo niektoré automobilky po víťazstve zväzu zvýšili mzdy aj v neodborových závodoch, štedré ústupky ich môžu prinútiť prijať ďalšie úsporné opatrenia vrátane prepúšťania zamestnancov. Výrobcovia automobilov tvrdia, že vysoké pracovné náklady by mohli ohroziť ich konkurencieschopnosť najmä v čase, keď míňajú miliardy dolárov na komplikovaný prechod na elektrické vozidlá.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke výrobná linka spoločnosti Volkswagen Slovakia 24. marca 2023 v Bratislave. FOTO TASR - Jakub Kotian
Neprehliadnite

V bratislavskom Volkswagene naplno spustili výrobný projekt BETA+