Hongkonské reštaurácie boli ešte donedávna miestami, kde sa vo veľkom k menu zvykol servírovať alkohol. Časy sa však menia a mladá generácia namiesto alkoholu vyhľadáva v reštauráciách radšej nealkoholické nápoje, navyše často pripravené z veľmi špecifických surovín.

Mladí vyhľadávajú nealko

Lepšie poznatky o zdraví, generačná výmena, ale aj nízka tolerancia alkoholu podľa Winstona Laua, zakladateľa siete podnikov Mindful Sparks v Hongkongu, odrádzajú tamojšiu generáciu Z, aby pri návšteve podnikov siahala po nápojoch s obsahom alkoholu. Volia iné možnosti, napríklad šumivé čaje, ktoré vyrába práve Lauova firma, píše Bloomberg.

Lau si dáva za cieľ, aby ľudia k šumivému čaju postupne začali pristupovať ako napríklad k vínu. Aby sa rozprávali o jeho chuti, veku, pôvode, či o tom, v ktorom ročnom období boli zozbierané lístky, z ktorých bol čaj vyrobený. Jeden pohárik šumivého čaju stojí 80 hongkonských dolárov (necelých desať eur). Za fľašku, tvarom pripomínajúcu tú od šampanského, človek zaplatí 600 hongkonských dolárov (zhruba 72 eur).

Klesajúci záujem mladých o alkohol potvrdzujú aj oficiálne štatistiky hongkonského centra pre ochranu zdraviu. V porovnaní s rokom 2018 klesla konzumácia alkoholu až o dvadsať percent (z 2,84 litra na 2,29 litra na osobu za rok), pričom výrazné nižší je aj počet ľudí, ktorí holdujú nadmernému pitiu alkoholu.

Unikátne alternatívy

Meniacej sa kultúre pitia sa neprispôsobuje iba sieť podnikov Winstona Laua, ale aj mnohé ďalšie. Špecialitou sa napríklad stáva spojenie jedál a nápojov vyrobených z rovnakých ingrediencií. Miesto na nápojových lístkoch si takisto čoraz viac získavajú aj sladké nealkoholické kokteily.

Vytvárať stále nové nápoje, ktoré možno spojiť s pravidelne sa meniacim menu reštaurácií, je však výzvou. A to najmä pre tie podniky, ktoré si nápoje vyrábajú priamo vo svojich kuchyniach. Nielenže k ich výrobe potrebujú často špeciálne prístroje, ale musia sa sústrediť aj na to, aby dosiahli správnu viskozitu, vôňu, farbu či chuť. Ľudia v Hongkongu si totiž potrpia na každú maličkosť a k jedlu neobľubujú veľmi studené, sladké alebo kyslé nápoje.

Lákavé nápoje

Ako sa však zdá, klientelu si podniky aj napriek neraz vyšším cenám dokážu získať. Winston Lau pripomína, že pre bežných ľudí existuje iba málo možností, ako okúsiť luxusný spôsob života. Ako jednu z možností však považuje napríklad práve pitie šumivého čaju na oslavách alebo výročiach. „Ak dokážeme ľuďom ponúknuť luxusne vyzerajúci nealkoholický produkt, každý si ho môže vychutnať bez pocitu, že sa na nich niekto pozerá z hora,“ tvrdí Lau.

Zakladateľ Mindful Sparks zároveň pripomína, že dostupnosť kvalitných a unikátnych alternatív k alkoholickým nápojom vychádza v ústrety spotrebiteľom nielen v Hongkongu, ale prakticky v celej Ázii. „Kedysi pri alkohole existovali iba dve možnosti. Buď človek pil alebo nepil. Dnes však existujú možnosti, pri ktorých dokonca aj človek, ktorý sa alkoholu bežne nevyhýba, radšej siahne po nealkoholickom nápoji,“ uzavrel Lau.

Ďalšie dôležité správy

TREND prináša rebríček desiatich výrobcov tvrdého alkoholu podľa tržieb v roku 2022.
Neprehliadnite

Podtatranské firmy valcujú konkurenciu. Toto je rebríček najúspešnejších výrobcov alkoholu