Kancelárie, ktoré myslia na ľudí, oceňujú aj odborníci
Spojenie značky HB Reavis s modernými kanceláriami najvyššej kvality potvrdzuje aj ocenenie pre najsilnejší brand medzi poskytovateľmi pracovných priestorov v Európe, udeľované expertmi z odboru, ktoré spoločnosť získala minulý rok. Počas uplynulých dvoch rokov spoločnosť obsadila aj prvú priečku v rebríčku odborného magazínu PropertyEU ako developer s najväčším objemom projektov vo výstavbe. Že budovanie zdravých kancelárií nerieši HB Reavis iba teoreticky, dokazuje aj WELL certifikácia v najvyššom stupni Platinum, ktorú firma získala pre svoje pracovné priestory v Bratislave. Tie sa tak dostali do prestížneho klubu top desiatich najzdravších kancelárií v Európe. Certifkáty BREEAM a WELL sú pritom už bežným štandardom, ktoré spoločnosť používa vo všetkých svojich projektoch.
Namiesto predaja dlhodobá správa
Po novom bude spoločnosť HB Reavis stáť na dvoch pevných pilieroch. Okrem developerskej sekcie vznikla vetva, ktorá bude zastrešovať aj správu dokončených projektov. Rozhodnutie takto posunúť štruktúru firmy sa rodilo niekoľko rokov. Historicky skupina fungovala tak, že akvizíciu pozemku, výstavbu a prenájom s niekoľkoročnou správou objektu zastrešovala sama. Potom prišiel predaj zabehnutej budovy a celý cyklus sa opakoval na novom projekte. Po novom bude HB Reavis svoje budovy po dostavaní presúvať k správe do novo vzniknutého portfólia, čo okrem rastu kapitálu povedie aj k ľahšej kontrole kvality prostredia a služieb, ktoré budú v budovách k dispozícii vďaka premyslenej metodike a extra službám, ktoré spoločnosť v budovách aplikuje.
„Je to pre nás obrovská príležitosť. Chceme byť kvalitný správca, vybudovať si geograficky diverzifikované a veľké portfólio najkvalitnejších nehnuteľností, ktoré by bola škoda predávať niekomu inému. Veríme v ďalší rast ich hodnoty a chceme z toho ťažiť my sami, respektíve z toho budú mať úžitok aj naši investori,” povedal Marian Herman, CEO HB Reavis Group, o tom, čo stojí za vznikom novej vetvy spoločnosti.
Hodnota portfólia skupiny ku koncu minulého roka dosiahla 3,6 miliardy eur. Menšia časť zostáva v developerskej časti (v pozemkoch a projektoch vo výstavbe) a približne 2 miliardy eur tvoria hotové, príjem generujúce nehnuteľnosti.
HB Reavis v prémiových lokalitách Európy
Medzinárodný poskytovateľ pracovných priestorov sa v súčasnosti sústredí najmä na posilnenie svojej pozície na trhoch, kde panorámy miest už nejaký čas mení. Strategicky sa spoločnosť zameriava najmä na Veľkú Britániu a Nemecko. V Londýne napríklad začala výstavbu svojho prvého uhlíkovo neutrálneho projektu Worship Square. V Nemecku sa spoločnosti po nedávnom dokončení projektu DSTRCT.Berlin podarila ďalšia akvizícia v prémiovej lokalite, v Poľsku sa HB Reavis sústredí na Varšavu, kde medzi projektami kraľuje Varso Tower, najvyššia kancelárska budova Európskej únie. Ďalšia expanzia do krajín západnej Európy nie je vylúčená, skupina o nej ale uvažuje skôr v dlhodobom horizonte.
Na stole má HB Reavis aj jednu novinku. Na Slovensku sa pustí do rezidenčnej výstavby, tá však bude okrajovou aktivitou a skôr výnimkou z portfólia, na strategickom smerovaní spoločnosti v komerčných nehnuteľnostiach sa nič nemení.
Pandémia zvýšila dopyt po zdravých kanceláriách
Hoci sa trh počas koronakrízy na určitý čas ochladil, spoločnosť dokázala, že je o kancelárie, ktoré do popredia stavajú človeka a jeho potreby, stále väčší záujem. V HB Reavis dokázali v roku 2021 prenajať približne 160 000 m2 plochy, čo znamená historicky druhý najúspešnejší výsledok v histórii firmy.
„Pre nás je to dôkaz, že keď robíte projekt, ktorý dbá na dobré, produktívne a zdravé prostredie pre zamestnancov a o inovácie, je oň veľký záujem. Napríklad wellbeing certifikáciu sme začali riešiť odhadom už 15 rokov dozadu a v Európe sme boli medzi prvými. Pandémia ukázala, že dôraz na ponuku zdravých, a podľa najprísnejších štandardov certifikovaných priestorov, je jednoznačne tá správna cesta,“ uzatvára Marian Herman.
Čo sa týka ekonomických výsledkov, rok 2021 bol pre skupinu dokonca najsilnejší za celý čas jej pôsobenia. Zisk, ktorý spoločnosť dosiahla, bol takmer 320 mil. eur. Takýto výsledok je kombináciou mnohých faktorov, ale dlhodobo sa potvrdzuje, že strategický prístup k výstavbe kancelárií orientovaný na podporu zdravia a produktivity ľudí, ktorí v nich pracujú, sa jednoznačne vypláca.