Z mnohých vlastností, ktoré si ľudia prinášajú na pracovisko vyniká jedna, ktorá absolútne „ničí dôveru“ medzi zamestnancami. Reč je o privlastnení si zásluh za nápady iných ľudí, hovorí Heidi K. Gardnerová, poradkyňa pre profesionálne vedenie a uznávaná členka Harvard Law School, píše americký portál CNBC.
„Podľa mňa to signalizuje jednu z dvoch vecí. Nedostatok dôveryhodnosti alebo nedostatok kompetencií. Je neetické vydávať prácu alebo nápady niekoho iného za svoje vlastné a vzbudzuje to dojem, že si svojich kolegov nevážite," vysvetlila Heidi K. Gardnerová.
„Takíto ľudia možno nie sú schopní v skutočnosti vidieť, akú hodnotu prinášajú jednotlivci okolo nich k ich vlastnému úspechu. A táto neschopnosť oceniť prínos iných ľudí je pre mňa obrovským červeným výkričníkom,“ dodala.
Dôveryhodnosť je top vlastnosťou
Možno si ani neuvedomujete, že prejavujete známky toho, že si pripisujete zásluhy za prácu iných - napríklad prijímate pochvalu šéfa za skupinový projekt namiesto toho, aby ste sa o ňu podelili so svojimi kolegami z tímu, alebo prezentujete nápad, ktorý ste s kolegom spoločne vymysleli bez toho, aby ste výslovne uviedli jeho prínos.
„To však neznamená, že nesmiete s nikým spolupracovať. Tímová práca je kľúčová pre úspech každej spoločnosti, a tým aj pre váš vlastný úspech,“ pokračuje Gardnerová. Skôr by ste mali byť transparentní, keď nápad nie je váš, aby ste nepôsobili nedôveryhodne.
„Na začiatok treba veriť, že tomu druhému nejde len o vlastný prospech, aby ste s ním mohli spolupracovať. Treba veriť, že keď vás spochybňuje alebo sa pýta, robí to z konštruktívnych dôvodov,“ vysvetlila expertka. „Ak si niekto pripisuje zásluhy za prácu alebo nápady niekoho iného, nie je v tomto zmysle dôveryhodný.“
Zásady miliardára Buffetta
Táto rada len prízvukuje jednu z dlhodobých zásad miliardára Warrena Buffetta - dôveryhodnosť je najcennejšou vlastnosťou každého zamestnanca.
V prejave na Floridskej univerzite v roku 1998 Buffett uviedol tri kľúčové vlastnosti, ktoré hľadá u potenciálneho zamestnanca alebo obchodného partnera.
„Hľadáme inteligenciu, hľadáme iniciatívu alebo energiu a hľadáme bezúhonnosť,“ povedal. „A ak dotyčný nemá to posledné, prvé dve vlastnosti nestačia. Pretože ak chcete získať niekoho bez integrity, chcete, aby bol lenivý a hlúpy.“
Gardnerová hovorí, že kľúčom k úspechu je „inteligentná spolupráca“, čo je termín, ktorý vymyslela na označenie toho, keď kolegovia spolupracujú na úlohe, ktorú by mohli zvládnuť sami. Výsledkom je podľa nej zvýšená dôvera, produktivita a kvalita práce - pokiaľ je každý rovnako transparentný v tom, kto koľko k projektu prispel.
Plagiátorstvo a podvádzanie idú „proti spolupráci“, a to je vlastnosť č. 1, ktorej by sa profesionáli mali vyvarovať, varuje odborníčka na kariéru.