Najväčší svetový výrobca batérií nepotrebuje Ford ani Teslu. To americkí a globálni výrobcovia automobilov, ktorí sa zúfalo snažia rýchlo prejsť na elektrickú mobilitu, potrebujú čínskeho giganta Contemporary Amperex Technology (Catl), informuje Bloomberg.
Rastúci počet výrobcov automobilov sa obracia na jedinú dominantnú čínsku firmu. To vyvoláva širšiu otázku: Ako sa jej podarilo dostať sa na piedestál, keďže je od nej svet tak silno závislý?
Nejde len o veľkosť firmy. Tieto batérie sú v automobiloch Tesla, Mercedes a mnohých ďalších elektrických vozidlách. Firma so sídlom vo Fujian prerazila s realistickou technológiou, vytvorila cielené partnerstvá a využila životaschopné trhy na výrobu za stále nižšie ceny. Kľúčové sú spôsoby škálovania produktov a výrobných zariadení: licencie duševného vlastníctva a prevzatie menšinových podielov. Tam, kde to bolo možné, Catl vybudoval obrovské továrne a investoval do baní na suroviny, aby udržal prísnu kontrolu nad dodávkami. Firma išla hlbšie do hodnotového reťazca.
To viedlo k rozľahlému globálnemu impériu partnerov a závodov, vďaka ktorým je čínsky gigant takmer nepostrádateľný pre globálnu elektrifikáciu. V minulom roku tržby zo zámoria vzrástli o 176 percent a tvorili takmer štvrtinu celkových tržieb. V Japonsku sa Catl spojil s dcérskou spoločnosťou kompaktných automobilov Toyota aj Daihatsu Motor, s cieľom dodávať batérie pre elektromobily. V Indonézii investoval takmer šesť miliárd dolárov do štátnych baní na ťažbu niklu, kľúčovej suroviny. To je ďalší šikovný krok, keďže sa tam hrnú aj automobilky ako Tesla a Ford. V Thajsku, kde elektromobily zaostávajú, Catl poskytuje licenciu na patentovanú technológiu spoločnosti Arun Plus, dcérskej spoločnosti PTT.
Ciele sú aj v Európe a USA
Najambicióznejšie medzinárodné projekty Catl sú v Európe, kde sprísnená regulácia urýchlila rozmach elektromobilov a vyhliadky produktov na skladovanie energie sú stále dobré. Firma má závody v Maďarsku a Nemecku a uvažuje o tretine v regióne. Na prácu v týchto továrňach sa najímajú stovky ľudí, čo predstavuje silnejší ekonomický dôvod pre prítomnosť Catl v týchto krajinách.
Aj keď to nie je priorita, ani USA neboli úplne ignorované. V roku 2020 spoločnosť kúpila zariadenie v Glasgowe v štáte Kentucky, pričom investovala takmer 100 miliónov dolárov ešte pred platnosťou amerického zákona o znižovaní inflácie, ktorý podnietil boom tovární na výrobu batérií s plánmi zamestnať približne 350 pracovníkov. Takmer tretina tohto kapitálu sa kvalifikovala v rámci Kentucky Business Investment programu. Dva roky predtým spoločnosť otvorila predajnú základňu v Detroite, prvú v Severnej Amerike.
Každý závod, ktorý Catl stavia, teraz stojí menej a dodávky surovín a dielov sú efektívne viazané, zatiaľ čo si drží pevnú kontrolu nad výskumnými a vývojovými aktivitami. Odhaduje sa, že kapacita výroby batérií do konca budúceho roka vzrastie o 1 až 800 gigawatthodín, na konci roka 2022 sa viac ako zdvojnásobí. Spoločnosť na to vynaložila niečo vyše 48 miliárd jüanov (6,97 miliardy dolárov) a dômyselne reštrukturalizovala zmluvy o cenách komodít.
Druhá strana mince
Hrubé marže Catl sa však za posledných šesť rokov znížili na polovicu zo 43,7 percenta v roku 2017 na stále vysokých 20 percent v decembri. Vždy to však mala byť rovnováha – marže verzus podiel na trhu. Investori sa už dlho obávajú erózie a toho, či to nakoniec nebude brániť rastu, a tak Catl nedávno upravil ceny batérií. To pomôže znížiť náklady vo väčšej miere.
Ďalším problémom je ruka, ktorá tomu pomohla. S týmto dominantným postavením kráča Catl po tenkej línii s Pekingom a jeho antipatiou voči príliš veľkému súkromiu. Ale opäť, veľký, legitímny gigant v oblasti tvrdých technológií s celosvetovo dôležitým produktom je to, čo Čína vždy chcela – kľúčovú páku v jej vzťahu s USA.
Pri tomto tempe a s jeho chápadlami pevne zabudovanými po celom svete je ťažké očakávať, že by Catl mohol byť čoskoro nahradený alebo replikovaný.