Pandémia a s ňou spojené opatrenia dostali do problémov mnohé podniky. Energetické kríza, ako následníčka tej covidovej, so sebou takisto ku dnu ťahá nemalé množstvo reštaurácií, kaviarní či ubytovacích zariadení.
Nepotápajú sa však len neznáme mená, ale aj známi hráči slovenského biznisu. Denník SME vo svojom prehľade vymenoval hneď niekoľko podnikov, v ktorých si viac v dôsledku turbulentných časov kávu už nevychutnáme.
Rok 2018 v znamení prepadu
„Prevádzka Cafe Milano v OC Centrál je od 1. 1. 2022 natrvalo zatvorená. Nepečieme ani torty na objednávku. Ďakujeme za vašu priazeň a tešíme sa na stretnutie v lepších časoch," informuje kaviareň na svojej webovej stránke.
Prívlastok „zrušená“ svieti červeným písmom pri názve kaviarne aj v databáze firiem na Finstate.
Podľa údajov sa firme darilo do roku 2017. Tržby podniku sa v tom čase vyšplhali na 669 219 eur a zisk dosiahol vyše 41-tisíc eur.
Prepad v roku 2018 bol však prudký. Firma skončila vo vyše 115-tisícovej strate. Zlepšenie sa, pochopiteľne, v pandemických rokoch nedostavilo.
V rokoch 2020 a 2021 firma vykázala kumulatívnu stratu cez štvrť milióna eur. V apríli 2022 už podnik požiadal o vyhlásenie konkurzu.
Súd však vydal oznámenie, že sa konkurz zastavuje z dôvodu, že majetok úpadcu nepostačuje na úhradu výdavkov a odmenu správcu konkurznej podstaty. V jednoduchosti sa zastavil pre nedostatok majetku.
Pomoci od štátu sa nedočkali
Cafe Milano však nebol jediným podnikom, ktorý sa dostal do červených čísel.
Denník SME upozornil aj na kaviarenský projekt Igora Rattaja, ktorý prevádzkoval 11 kaviarní franšízovej siete Coffeeshop Company.
Počas pandémie sa však firma rozhodla biznis zatvoriť formou likvidácie. Rattaj sa sťažoval na to, že sa im počas covidových lockdownov nedostalo žiadnej pomoci od štátu.
Probuilding skončil v konkurze, o ktorý sám požiadal v auguste 2021.
Krízy nešetria nikoho
Problémami sa však podľa denníka SME brodí aj značka Branislava Rovňáka – Cafepoint. V Bratislave prevádzkuje sedem predajní kávy, pričom jedna z nich smeruje do konkurzu.
Pandémia nešetrila ani spoločnosť Beyond Media, ktorá stojí za menami ako Urban House, The Velvet a Brixton House. Firma totiž v uplynulom roku skončila so 650-tisícovou stratou.
Dôkazom narastajúcich problémov v gastro sektore sú aj ponuky na portáli Nehnuteľnosti.sk. Ten registruje stovky ponúk na predaj a odstúpenie reštauračných a kaviarenských priestorov.
Ďalšie dôležité správy
