Francúzsko plánuje do roku 2040 investovať 100 miliárd eur do železničnej dopravy. Investícia súvisí so snahou krajiny znížiť svoju uhlíkovú stopu. Plán zameraný na rozšírenie a modernizáciu železničnej siete zahŕňa zavedenie prímestských rýchlovlakov do veľkých miest po vzore parížskeho systému RER, uviedla v piatok premiérka Élisabeth Borneová.
Cieľom investičného plánu je zmierniť nerovnosť medzi Parížom a ostatnými časťami krajiny v prípade verejnej infraštruktúry. Rozdiely sa prehĺbili pre prudký rast cien energií, ktoré navýšili ceny dopravy pre milióny cestujúcich.
„Nedostupnosť dopravy niekedy spôsobuje, že sa človek musí vzdať pracovnej ponuky, nemôže sa vzdelávať alebo sa stretnúť so svojimi blízkymi," uviedla Borneová. Na investícii sa podľa nej bude podieľať aj štátny dopravca SNCF, Európska únia a miestne samosprávy.
Prezident Emmanuel Macron vlani v novembri vyhlásil, že chce, aby boli regionálne vlakové siete zavedené približne v desiatich veľkých mestách. Financovanie ani časový harmonogram vtedy nezverejnil.
Prístup k cenovo dostupnej doprave je vo Francúzsku citlivou politickou témou. Macronovo prvé funkčné obdobie bolo poznačené hnutím takzvaných žltých viest, ktoré vypuklo pre ceny pohonných látok a odrážalo frustráciu vo vidieckych oblastiach.
Štátom kontrolovaný prevádzkovateľ železníc SNCF začiatkom tohto týždňa oznámil, že za minulý rok zvýšil tržby o 19 percent na rekordných 41,4 miliardy eur. Čistý zisk dosiahol 2,4 miliardy eur.