Francúzskym výrobcom alkoholických nápojov sa už tretí rok znižuje predaj na domácom trhu. Uviedol to zväz francúzskych výrobcov liehovín. Na vine je inflácia a nižšia obľuba alkoholu v krajine. Objem predaja v maloobchode sa vlani medziročne znížil o 4,3 percenta na 251 miliónov litrov. V prvých mesiacoch tohto roka klesol o ďalších päť percent. Od roku 2020 sa objem predaja znížil o 9,6 percenta.
V pohostinstve sa objem spotreby liehovín vlani znížil o dve percentá. A to po tom, čo spočiatku po pandémii a znovuotvorení reštaurácií spotreba stúpla. Zákazníci sa snažili obmedziť výdavky kvôli rastúcim cenám a menej často chodili do spoločnosti, uviedol zväz. Existujú však dve výnimky, nápojov Spritz, sa predalo o 17,2 percenta viac a likéru z bazy dokonca o 39 percent viac.
Spotreba alkoholu vo Francúzsku klesá dlhodobo. Okrem inflácie trpí odvetvie výroby liehovín aj dlhodobým poklesom spotreby alkoholu. Klišé o Francúzoch, ktorí majú vždy na dosah pohár vína alebo aperitívu, už dlho neplatí, napísala agentúra DPA. Spotreba alkoholu za posledných 60 rokov podľa združenia klesla o 60 percent. Kým v roku 2000 ešte 21,5 percenta ľudí uvádzalo, že pije alkohol každý deň, v roku 2021 podiel takýchto ľudí klesol na osem percent.
Starosti pôsobí firmám v odvetví aj vývoz. Jeho objem sa vlani znížil o 13,2 percenta a hodnota o 12,2 percenta. Nadpriemerne klesol vývoz koňaku (o 21,1 percenta), vodky (o 21,6 percenta) a likérov (o 17,2 percenta). Francúzsky zväz sa sťažuje, že dôsledky inflácie v krajinách, kam vyváža, umocňuje hrozba obchodných konfliktov so Spojenými štátmi a s Čínou.