Firmy, ktoré aktívne podporujú psychologické bezpečie a inklúziu, dosahujú až o 19 percent vyššie tržby z inovácií. Slovensko sa v tohtoročnom rebríčku Globálneho indexu rodovej rovnosti umiestnilo na 56. priečke, čím si medziročne polepšilo o sedem pozícií. Lídrami v tejto oblasti sú už vyše dekády severské krajiny na čele s Islandom, kde sa podarilo zmazať viac ako 90 percent rodových rozdielov.

Prieskumy spoločností Inmetric a BE-DNA ukazujú, že až 46 percent českých a slovenských firiem nevytvára stratégiu firemnej rozmanitosti a inklúzie a 40 percent nepodniká kroky na odstraňovanie predsudkov. Firmy sa najčastejšie zameriavajú na vekovú rozmanitosť (83 percent), rodovú rozmanitosť (76 percent) a zamestnávanie ľudí so zmenenou pracovnou schopnosťou (51 percent).

„Veková diverzita je najmenej výbušná téma, najmenej polarizuje a týka sa nás všetkých. Každý z nás starne,“ uvádza Zuzana Zamborská z BE-DNA. NN Slovensko sa tiež snaží posilňovať generačnú rôznorodosť vo svojom tíme. „V prvom polroku tohto roka mali mileniáli na celkovom počte novo prijatých zamestnancov podiel až 63 percent. Generácia X tvorila 20 percent, a generácia Z 14 percent,“ informovala tlačová hovorkyňa Daniela Tomášková. Ženy v NN Slovensko tvoria 69,2 percenta všetkých zamestnancov a v top manažmente majú nadpolovičné zastúpenie 51,1 percenta. Medzinárodná finančná skupina NN sa sústreďuje aj na medzikultúrnu spoluprácu, považovanú za kľúčovú pri tímovej práci a interakcii s klientmi.

„Neschopnosť rozumieť rôznorodým členom tímu a premosťovať rozdiely môže viesť k nízkej angažovanosti a zvýšenej fluktuácii, čo poškodzuje vzťahy s klientmi,“ upozorňuje Andrej Juriga z Cultural Bridge. Prílišné zameranie na diverzitu bez inklúzie prehlbuje polarizáciu. Až pätina populácie je neurodivergentná, zahŕňajúc diagnózy ako ADHD, dyslexia či autizmus.

„Zamestnanci s autizmom robia menej chýb a vynikajú detailmi, čo ich robí ideálnymi pre programovanie, štatistiku či predaj,“ uvádza Ladislav Batík z NN Slovensko. Firma tiež aktívne vytvára prostredie, kde sa každý cíti vítaný a akceptovaný, vrátane zamerania sa na neurodiverzitu. Štúdia Harvard Business Review ukazuje, že firmy uprednostňujúce psychologické bezpečie a inklúziu majú až o 19 percent vyššie tržby z inovácií.

Psychologické bezpečie spočíva v možnosti byť sám sebou a súčasne niekam patriť, čo podporuje kreativitu a angažovanosť, dôležité pre budúci úspech.

Ďalšie dôležité správy

Worried job seeker waiting for interview far too long, sitting on chair alone in row, consulting watch. Male professional candidate expecting meeting with late employer or recruiter, checking time
Neprehliadnite

Prieskum: Viac ako 60 percent firiem na Slovensku má problém obsadiť pracovné miesta