Falzifikáty značkových výrobkov, najmä oblečenia, stoja európsku ekonomiku 16 miliárd eur ročne a vedú k strate takmer 200-tisíc pracovných miest. Uviedol to úrad Európskej únie pre duševné vlastníctvo (EUIPO). Tieto zistenia, založené na údajoch z rokov 2018 až 2021, ukazujú, že falzifikáty si vyberajú najväčšiu daň v odevnom sektore, ktorý stoja 12 miliárd eur ročne alebo 5,2 percenta z jeho celkových príjmov.

Falošná kozmetika predstavuje stratu tri miliardy eur, zatiaľ čo hračky jednu miliardu eur, aj keď EUIPO upozornil, že „falšovanie, ako každú nezákonnú činnosť nemožno presne zmerať“. EUIPO pri svojich výpočtoch vychádzal z počtu položiek zadržaných políciou, ako aj z percenta Európanov, ktorí sa priznali k nákupu falšovaných výrobkov v jednotlivých krajinách bloku.

Štúdia z roku 2023 odhalila, že tretina Európanov považovala za prijateľné kupovať falošný tovar, ak cenu autentického tovaru považovala za príliš vysokú. V prípade mladých respondentov to bola až polovica z opýtaných.

Väčšina falzifikátov sa vyskytla v piatich členských štátoch EÚ, pričom polovica ročných strát pripadla na Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Španielsko a Rakúsko. Úrad tiež uviedol, že Nemecko v dôsledku falzifikátov prichádza o 40-tisíc pracovných miest ročne, Taliansko o 24-tisíc a Francúzsko a Španielsko o 15-tisíc pracovných miest.

Tašky Louis Vuitton
Neprehliadnite

Falzifikát na každom rohu. Bývalá predajkyňa prezradila, ako spoznať originál od Louis Vuittona