Pred približne desiatimi rokmi, 18. mája 2012, sa na verejnosti prvýkrát ukázal Facebook, keď urobil prvú verejnú ponuku svojich akcií (IPO), ktorá je stále najväčšou, akú kedy technologická spoločnosť urobila. Facebook získal na prvej verejnej ponuke 16 miliárd dolárov a na spoločnosti visela cenovka za 104 miliárd, píše Statista.
Začiatky firmy ako verejne obchodovanej spoločnosti boli divoké, ba možno to bolo až sklamanie. Po tom, čo v prvý deň obchodovania akcie nepochybne nesplnili očakávania investorov, všetko sa obrátilo k horšiemu, aby to neskôr bolo (oveľa) lepšie.
Keď Facebook po prvom dni obchodovania uzatváral len o kúsok vyššie, ako bola prvá verejná ponuka, teda 38 dolárov za akciu, mnohí IPO investori, ktorí chceli rýchlo zarobiť, opustili potápajúcu sa loď a cena akcií Facebooku prudko klesla. V priebehu nasledujúcich niekoľkých mesiacov klesla valuácia spoločnosti o takmer 50 percent a trvalo jej až do augusta 2013, kým cena jej akcií dosiahla úroveň prvej verejnej ponuky.
Od tých čias to s týmto technologickým gigantom už išlo len hore brehom, a to aj napriek niekoľkým veľkým neúspechom. Investori si totiž uvedomili, že obchodný model spoločnosti založený na reklame nie je len nejaký výstrelok. Keď Facebook ešte pred prvou verejnou ponukou kúpil Instagram, išlo pravdepodobne o obchod storočia. Aj napriek stratám a skutočnosti, že do roku 2022 nevykročila spoločnosť pravou nohou, cena jej akcií je oproti IPO o 433 percent vyššia.
You will find more infographics at Statista