Podľa spoločnosti Karpowership sídliacej v tureckom Istanbule, ktorá vlastní flotilu týchto plavidiel, takzvané energetické lode spaľujú skvapalnený zemný plyn, vykurovací olej s nízkym obsahom síry alebo bionaftu a mohli by zakotviť pri európskych prístavoch v decembri.
„Rokujeme so štyrmi poprednými ekonomikami Európskej únie," uviedla v rozhovore Zeynep Hareziová, vedúca obchodných operácií. „Ak sa nám podarí prekonať byrokraciu, dúfame, že budeme vyrábať elektrinu za veľmi nízke náklady a zároveň v rámci environmentálnych predpisov EÚ."
Energetické lode sa využívajú ako zdroj výroby elektrickej energie v Afrike a v mnohých ďalších rozvíjajúcich sa ekonomikách. Príklon Európy k plavidlám spaľujúcim fosílne palivá je ďalším znakom naliehavej potreby využiť ďalšie zdroje energie počas tejto zimy, keďže kontinent čelí viacerým problémom v oblasti energetickej bezpečnosti po ruskej invázii na Ukrajinu.
Európske vlády zapojené do diskusií sa ešte musia rozhodnúť, či budú spaľovať ropu alebo LNG, uviedla Z. Hareziová.
Eko aktivisti toto riešenie nepodporujú
Nasadenie energetických lodí je však potenciálne kontroverzné. Nemecká environmentálna skupina BUND kritizovala využívanie takýchto plavidiel spaľujúcich fosílne palivá s tým, že ich opodstatnenosť nebola preukázaná.
Spoločnosť Karpowership má k dispozícii osem lodí, ktoré dokážu vyrobiť až dva gigawatty elektrickej energie, čo by podľa nej stačilo na napájanie približne piatich miliónov domácností. Jej najväčšia loď má kapacitu 500 megawattov.
Lode spájajú palubnú elektráreň s miestnou elektrárňou na pevnine a na uvedenie do prevádzky potrebujú asi kilometer káblov. Spoločnosť tvrdí, že plavidlá môžu poskytovať elektrickú energiu za 20 až 25 centov za kilowatthodinu, čo je približne polovica súčasných trhových sadzieb za nemeckú energiu na budúci rok.