Európski výrobcovia automobilov sa pripravujú na obdobie nazývané „EV zima“, ktoré prichádza spolu so sprísnenými emisnými cieľmi EÚ a ostrou konkurenciou z Číny. V snahe zvýšiť predaj elektrických áut vyvíjajú lacnejšie modely, ktoré by mali byť uvedené na trh už budúci rok.
Pred parížskym autosalónom sa veľkí európski výrobcovia, ktorí čelia poklesu dopytu a strate trhového podielu, snažia prilákať spotrebiteľov novými vozidlami. „Sme tu, aby sme bojovali,“ povedal výkonný riaditeľ Renaultu Luca de Meo podľa Financial Times, keď predstavil projekt recyklácie batérií a plány na podporu podnikania v oblasti elektrických vozidiel.
Renault je jediným veľkým európskym výrobcom áut, ktorý neočakáva zníženie zisku. Volkswagen, Stellantis, BMW a Mercedes-Benz upravili prognózy, keďže čelia problémom ako intenzívna konkurencia, slabý dopyt v Európe a narastajúce zásoby v USA.
Buď zastavíme výrobu, alebo nás čakajú 15 miliardové pokuty, varujú európske automobilky
Tlak na automobilový priemysel sa ešte zvýši budúci rok, keď nadobudnú platnosť nové emisné ciele EÚ. Tie vyžadujú, aby výrobcovia áut znižovali emisie uhlíka zvyšovaním podielu elektrických a hybridných vozidiel, inak budú čeliť vysokým pokutám. Výrobcovia upozorňujú, že plnenie týchto cieľov je náročné. Niektorí, s výnimkou Stellantisu, žiadajú o ich zmiernenie alebo oddialenie, aby sa vyhli pokutám, ktoré by podľa konzultačnej spoločnosti AlixPartners mohli do roku 2030 dosiahnuť sumu 51 miliárd eur.
Podľa odhadov analytika z Barclays Henninga Cosmana globálni výrobcovia áut tento rok uvedú na trh viac ako 100 modelov elektrických vozidiel v Európe a ďalších 70 v roku 2025. Nižšie ceny, ktoré sú potrebné na zvýšenie predaja, by mohli spôsobiť „EV zimu“. „Ako spotrebiteľ máte pocit, že kúpa elektrického vozidla dnes je chyba, pretože viete, že čoskoro si budete môcť kúpiť lepšie auto s dlhším dojazdom, novšou technológiou a pravdepodobne aj za nižšiu cenu. To je skutočný začiatok špirály smerom nadol,“ dodal.