Európske letecké spoločnosti vyzvali Európsku komisiu na väčšie úsilie o zabezpečenie rovnakých podmienok v tomto odvetví. Európske aerolínie sa sťažujú, že ich čínski konkurenti majú výrazne nižšie náklady, pretože môžu lietať cez Rusko a nečelia mimoriadnym nákladom súvisiacim s ochranou životného prostredia.
Čína môže lietať cez Rusko
Šéf najväčšej nemeckej leteckej spoločnosti Lufthansa Carsten Spohr na tlačovej konferencii lídrov európskeho leteckého sektora v Bruseli uviedol, že na zabezpečenie spravodlivej hospodárskej súťaže by sa malo požadovať, aby sa Rusku vyhýbali všetky lety do Európy.
„My nesmieme lietať cez Rusko, kým Číňania môžu. Ak chcete rovnaké podmienky, je potrebné zabezpečiť, aby sa každá letecká spoločnosť, ktorej lietadlá pristávajú v Európe, vyhýbala ruskému vzdušnému priestoru. Pokiaľ sa tak nestane, budú mať čínski dopravcovia obrovskú výhodu,“ dodal.
Európske aerolínie sú znevýhodnené
Carsten Spohr tiež upozornil, že čínske letecké spoločnosti nie sú zaťažené nákladmi súvisiacimi s európskym systémom obchodovania s emisnými kvótami. To im podľa neho prináša ďalšiu finančnú výhodu.
Šéf leteckej skupiny IAG Luis Gallego poukázal aj na komplikácie v odvetví, keď regulačné orgány schvaľujú fúzie a akvizície.
„Nemôžeme mať väčšie letecké spoločnosti či skupiny leteckých spoločností, pretože zlučovanie je ťažké,“ uviedol. „Ak to nezmeníme, zabijeme európsku leteckú dopravu,“ dodal.
Skupina IAG vlastní aerolinky British Airways, Iberia, Aer Lingus a Vueling. Spoločnosť tento rok stiahla ponuku na prevzatie španielskej firmy Air Europa, a to po vleklých rozhovoroch s Európskou komisiou, ktorá v Európskej únii dohliada na dodržiavanie hospodárskej súťaže.
Rušia letecké linky
Mnohé európske letecké spoločnosti, vrátane Lufthansy a British Airways, v poslednom čase rušia svoje linky do Pekingu, pretože na trasách medzi Európou a Áziou čelia konkurencii zo strany čínskych rivalov.
Potreba zabezpečiť rovnaké podmienky v odvetví je podľa európskych aeroliniek v súčasnosti naliehavá. Európsky výrobca lietadiel Airbus aj jeho americký konkurent Boeing sa teraz stretávajú s problémami v dodávateľských reťazcoch. Boeing navyše čelí rozsiahlemu štrajku zamestnancov v Spojených štátoch.