Európska únia plánuje znížiť konečné dodatočné clá na elektromobily z Číny, po zohľadnení pripomienok jednotlivých spoločností by maximálna sadzba mala byť 35,3 percenta. Začiatkom júla EÚ zaviedla na dovoz elektromobilov z Číny dočasné dodatočné clá až 37,6 percenta platné po dobu maximálne štyroch mesiacov.
Zníženie dodatočného cla na dovoz
V auguste Európska komisia predložila návrh, podľa ktorého by u konečných ciel maximálna sadzba mala byť 36,3 percenta. Súčasťou návrhu je aj zníženie dodatočného cla na dovoz elektromobilov americkej spoločnosti Tesla vyrobených v Číne na 9,6 percenta z predtým ohlásených 20,8 percenta.Podľa nového návrhu, upraveného po konzultáciách so spoločnosťami, by navrhovaná sadzba pre Teslu mala činiť 7,8 percenta.
Z ďalších čínskych automobiliek by clo pre firmu BYD malo zostať na 17 percentách. Pre firmu Geely sa zníži na 18,8 percenta z predtým navrhnutých 19,3 percenta. Najvyššia sadzba sa vzťahuje na automobilky, ktoré s Európskou komisiou nespolupracovali na vyšetrovaní vplyvu subvencií poskytovaných čínskym výrobcom vládou v Pekingu. To sa týka napríklad automobilky SAIC.
Čína finančne podporuje automobilky
Komisia sa rozhodla uvaliť dodatočné clá na dovoz elektromobilov z Číny, pretože Peking výrobcov týchto áut podľa názoru Bruselu nedovolene subvencuje. V júli EK stanovila predbežné clá pre automobilky spolupracujúce pri vyšetrovaní subvencií na 20,8 percenta a pre nespolupracujúce automobilky na 37,6 percenta. Dodatočné clá sú nad rámec štandardného dovozného cla na automobily, ktoré v EÚ dosahuje desať percent.
Európska komisia sa k správe odmietla vyjadriť. V auguste predložila návrh konečných ciel a Čína spolu s dotknutými spoločnosťami dostali desať dní na predloženie svojich pripomienok. Tie potom EK zohľadnila pri stanovení revidovaných colných sadzieb, píše Reuters.
Návrh konečných ciel bude musieť schváliť 27 štátov EÚ. Budú zavedené v prípade, že kvalifikovaná väčšina 15 členov EÚ s podielom na počte obyvateľov 65 percent nebude proti.