Európska komisia povolila nemeckým aerolinkám Lufthansa prevziať za 325 miliónov eur 41-percentný podiel v talianskej štátnej leteckej spoločnosti ITA Airways. Komisia to v stredu oznámila v tlačovej správe. Nemecká firma ale musí splniť ešte ďalšie podmienky, zatiaľ sa už musela vzdať niektorých trás a slotov. V januári komisia odmietla plán Lufthansy schváliť.
Ide o jednu z troch najvýznamnejších transakcií v sektore leteckej dopravy v Európe. Aerolínie sa snažia o konsolidáciu, aby si okrem iného kompenzovali rastúce prevádzkové náklady.
Podmienky a ústupky
Aerolinky a talianska vláda sa na transakcii dohodli vlani v júni. Komisia ale začiatkom roka Lufthanse zámer prevziať podiel v ITA zamietla. Dôvodom bola obava z ohrozenia konkurencie, okrem iného na linkách medzi Talianskom a strednou Európou. Komisia preto začala hĺbkové skúmanie zámeru, ktoré malo byť dokončené začiatkom júna. Neskôr ale Európska komisia termín predĺžila do 4. júla, pretože Lufthansa a talianska vláda ponúkli komisii ďalšie ústupky.
ITA ponúka nemeckému dopravcovi lepší prístup do južnej Európy a na kľúčové diaľkové trasy. Lufthansa má opciu prevziať celú ITA, ak sa zlepšia jej finančné výsledky.
Regulačné orgány žiadali od Lufthansy veľké ústupky, aby zmiernili obavy, že by dohoda mohla znížiť konkurenciu v Taliansku na niektorých krátkych a dlhých trasách. Protimonopolné orgány v Európe sa tiež obávajú, že tri najväčšie letecké skupiny v regióne – IAG, Air France KLM a Lufthansa – sa stávajú príliš dominantnými. To by v dôsledku mohlo spotrebiteľom zhoršiť možnosť výberu a urobiť lietanie menej dostupným.
Spojenie s gigantom
Ita Airways začala prevádzku v roku 2021 ako štátny podnik. Je nástupníckou spoločnosťou aeroliniek Alitalia. Za rok 2022 firma vykázala stratu asi 486 miliónov eur, najmä pre pretrvávajúce dopady pandémie a rastúcim nákladom na pohonné hmoty. Vlani strata klesla na päť miliónov eur.
V súčasnosti má ITA približne 4 500 zamestnancov. Pre porovnanie, skupina Lufthansa má teraz takmer 99-tisíc zamestnancov a v minulosti už integrovala tri bývalé štátne letecké spoločnosti – Swiss, Austrian a Brussels Airways.