Predaj elektromobilov od Volkswagenu v Európe v prvých troch mesiacoch tohto roka klesol o 24 percent, keďže vysoká inflácia a rastúce ceny energií utlmili dopyt. Kupujúci sa tak začali vracať k benzínovým modelom. Z celosvetového hľadiska klesli predaje elektrických vozidiel majiteľa značiek Audi, Škoda a Porsche o tri percentá na 136 400 kusov. Benzínové autá si podľa Telegraphu polepšili a zaznamenali nárast o štyri percentá na takmer dva milióny.
Zachránila ho flexibilita
Pokles dopytu po elektromobiloch prišiel v čase, keď európski politici pristupujú k znižovaniu dotácií a prehodnocovaniu ambicióznych cieľov na vyraďovanie benzínových a naftových modelov. Matthias Schmidt, zakladateľ spoločnosti Schmidt Automotive Research, uviedol, že predaje Volkswagenu zasiahlo najmä zrušenie nemeckého dotačného programu pre elektrické vozidlá, ale aj únijné zmrazenie emisných cieľov pre vozové parky.
Európski výrobcovia automobilov navyše čelia rastúcej čínskej konkurencii. Značky ako BYD ponúkajú batériové autá za nižšiu cenu než západné automobilky. Hoci predaj elektrických áut od Volkswagenu v Európe prudko klesol, v Číne stúpol o takmer 91 percent. „Naše rozmanité portfólio produktov nám poskytuje potrebnú flexibilitu na kompenzáciu fluktuácií dopytu v určitých segmentoch,“ vysvetlila členka výkonnej rady Hildegard Wortmannová.
Nové modely sa odkladajú
Nie všetky automobilky zaznamenali zlé výsledky. BMW vo štvrtok oznámilo, že predaje elektrických áut vzrástli v prvom štvrťroku o 28 percent. Dodávky batériových modelov vrátane i4, iX1 a i7 počas tohto obdobia vzrástli o 41 percent.
Niekoľko výrobcov už odložilo plány na uvedenie nových elektrických áut na trh, keďže nadšenie vodičov ďalej upadá. Stellantis, automobilový gigant, ktorý vlastní značky ako Peugeot, Vauxhall a Maserati, vo štvrtok oznámil, že predĺži výrobu benzínového Fiatu Panda až do roku 2030. Automobilka plánovala do roku 2023 zmeniť svoje najpredávanejšie mestské auto na plne elektrický model.