Radšej potešiť menší počet ľudí, no dopriať im kvalitnejšie vianočné darčeky. Nezháňať všetko naraz, kupovať menej ale častejšie, lepšie si kontrolovať výdavky. Namiesto zbytočností zohnať praktickejšie veci. Takto sa mení nákupné správanie Slovákov s blížiacimi sa hlavnými sviatkami roka, ktoré budú poznačené snahou šetriť.

Keďže má väčšina domácností hlbšie do vrecka kvôli vysokej inflácii a energetickej kríze, každý si dobre rozmyslí, koľko na Vianoce minie. Prispôsobujú sa tomu aj maloobchodné prevádzky. Štandardná vianočná sezóna začína od polovice novembra a trvá do konca kalendárneho roku, no tento rok je situácia iná.

Niektorí obchodníci začali predaj vianočného tovaru už koncom októbra a aj takýmto spôsobom pomáhajú zákazníkom rozložiť si výdavky v súčasnej náročnej situácii, potvrdil predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič. „Momentálne sú už všade v predaji mikulášske darčeky a cukrovinkové adventné kalendáre alebo adventné kalendáre s kozmetikou. Z vianočného sortimentu sú to najmä kozmetické sady, čaje, hračky či oblečenie. Počas novembra bude postupne pribúdať vianočný tovar vrátane potravín typických na prípravu tradičných vianočných pokrmov,“ hovorí.

Skoršie objednávky

Nákupné správanie sa v súvislosti s infláciou mení. Spotrebitelia obmedzili spotrebu nepotravinárskeho sortimentu už pred letom a potravinárskeho koncom leta. „Nakupujú menej ale častejšie, čo súvisí s lepšou kontrolou výdavkov. Ako to bude v rámci vianočnej sezóny, budeme vedieť vyhodnotiť až po jej skončení,“ povedal M. Krajčovič.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa