Francúzsky eurokomisár pre vnútorný trh Thierry Breton podporuje ambiciózne ciele EÚ. Zároveň však varuje, že automobilový priemysel bude mať problém ich naplniť, píše Politico.

EÚ môže v súvislosti so svojím plánom týkajúcim sa postupného vyraďovania predaja znečisťujúcich áut do roku 2035 ešte stále zatiahnuť ručnú brzdu v prípade, že sa trh s elektrickými vozidlami neujme včas, myslí si eurokomisár.

V roku 2026 by podľa neho mohlo dôjsť k otvoreniu nedávno schváleného zákona, ktorý je kľúčovou súčasťou plánu EÚ znížiť do roku 2030 emisie o 55 percent. Cieľom tohto kroku by bolo umožniť odklad dátumu vyradenia, aby mal automobilový priemysel viac času zvýšiť výrobu elektrických vozidiel.

Plánovaná revízia sa posunula na rok 2026, pretože veľké automobilky na členské krajiny vyvíjali tlak. Francúzsko vyzvalo k tomu, aby sa o plug-in hybridoch uvažovalo aj po roku 2035, zatiaľ čo Nemecko podporilo spaľovacie motory poháňané syntetickými palivami.

Takéto zmeny by si však vyžadovali výraznú aktualizáciu schválenej legislatívy a pravdepodobne aj súhlas diplomatov a europoslancov.

Chladný realizmus

Mnoho automobiliek sa zaviazalo vyradiť spaľovacie motory a začalo sa viac prikláňať k výrobe elektrických vozidiel. Aj napriek tomu sa však šéfovia a zástupcovia rozsiahlej európskej siete dodávateľov pre automobilový priemysel postavili proti mandátu pre rok 2035.

Breton trvá na tom, že chce, aby sa prechod od spaľovacích motorov k elektrickým autám podaril. S touto ambíciou podľa svojich slov „plne súhlasí“, no k jej dosiahnutiu bude potrebná dávka „chladného realizmu“.

„Zničených bude okolo 600-tisíc pracovných miest,“ priblížil Breton, ktorý dodal, že nehovorí iba o veľkých automobilkách, ale aj o celom ekosystéme a výrobe elektriny.

Výroba elektrických áut si podľa neho bude do roku 2030 vyžadovať „15-krát viac lítia, štyrikrát viac kobaltu, štyrikrát viac grafitu a trikrát viac niklu“.

Eurokomisár takisto poukázal na skutočnosť, že zvyšok sveta bude autá so spaľovacím motorom používať ešte ďalších niekoľko desaťročí. Výrobcom áut preto navrhol, aby s ich výrobou neprestávali, pretože pre ne stále budú mať záujemcov.

Ďalšie dôležité správy

Regióny: Ranná dopravná zápcha z bratislavskej mestskej časti Rača. Redakčný test na trase Rustaveliho - Zochova.
Neprehliadnite

Koniec spaľovacích motorov. EÚ sa dohodla na obmedzení predaja benzínových a naftových áut