Európska únia a Čína sa dohodli, že budú pokračovať v technických rokovaniach o možných alternatívach k clám na dovoz elektromobilov vyrábaných v Číne. Stále je tu ale množstvo rozdielnych názorov. Peking tiež vyzval čínske automobilky, aby s ďalšou expanziou v EÚ zatiaľ počkali.
Čoskoro dôjde k ďalším rokovaniam
EÚ sa chystá na budúci týždeň zaviesť dodatočné clá až 35,3 percenta na dovoz elektromobilov vyrobených v Číne. Rozhovory o možnom odvrátení ciel však môžu pokračovať aj potom. Ako alternatívu k clám obidve strany zvažujú záväzky čínskych výrobcov týkajúce sa minimálnych cien alebo ich investícií v Európe.
„Zástupcovia oboch strán sa dohodli, že ďalšie technické rokovania sa uskutočnia v najbližšom čase,“ uviedla Komisia vo videohovore medzi európskym komisárom pre obchod Valdisom Dombrovskisom a čínskym ministrom obchodu Wang Wen-tchaem.
Obaja potvrdili záväzok nájsť vzájomne prijateľné riešenie, ktoré má zabezpečiť rovnaké podmienky na trhu EÚ a byť v súlade s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie (WTO).
Nepodarilo sa nájsť zhodu
Európska komisia, ktorá dohliada na obchodnú politiku 27 členských štátov EÚ, zatiaľ so svojimi čínskymi náprotivkami absolvovala osem kôl technických rokovaní. Podľa jej vyjadrenia zatiaľ zostávajú významné nezrovnalosti.
Valdis Dombrovskis tiež vyjadril znepokojenie nad rozhodnutím Pekingu začať prešetrovanie dovozu brandy, bravčového a mliečnych výrobkov z EÚ. Takéto vyšetrovanie je podľa EÚ nepodložené, uviedol.
Agentúra Bloomberg s odvolaním sa na svoje zdroje napísala, že Peking tlačí na čínske automobilky, aby ďalšiu expanziu v EÚ zatiaľ pozastavili. Okrem iného ich vyzval, aby prestali aktívne hľadať vhodné lokality pre výstavbu výrobných závodov v regióne.
Komisia sa ako únijná exekutíva rozhodla uvaliť dodatočné clá na dovoz elektromobilov z Číny, pretože Peking výrobcu týchto áut podľa názoru Bruselu nedovolene subvencuje. Navrhované dodatočné clá až 35,3 percenta sú nad rámec štandardného dovozného cla na automobily, ktoré v EÚ predstavujú desať percent.