Omnoho väčšie náklady budú znášať najchudobnejšie krajiny sveta, ktorým náhly prudký dopyt Európy skomplikoval prístup na trh so zemným plynom. Krajiny s rozvíjajúcimi sa trhmi nie sú v dôsledku toho schopné uspokojiť svoje súčasné alebo budúce potreby, upozornila agentúra Bloomberg. Čakajú ich tak odstávky tovární, častejšie a dlhšie trvajúce výpadky energie aj podnecovanie sociálnych nepokojov, ktoré by sa mohli pretiahnuť do nasledujúceho desaťročia.
„Obavy o energetickú bezpečnosť v Európe vedú k energetickej chudobe v rozvíjajúcom sa svete,“ povedal energetický analytik Credit Suisse Group AG Saul Kavonic. „Európa odsaje plyn z iných krajín, nech to stojí čokoľvek.“
Po lete prerušovaných výpadkov prúdu a politických nepokojov chladnejšie počasie a silné dažde zmiernili energetickú krízu v Pakistane, Indii, Bangladéši a na Filipínach. Ale každá úľava je len dočasná. Prichádzajú chladnejšie teploty a šance na zabezpečenie dlhodobých dodávok sú mizivé. Silný americký dolár situáciu len skomplikoval a núti štáty vybrať si medzi nákupom paliva alebo splácaním dlhov. Za daných okolností sú globálni dodávatelia palív čoraz obozretnejší pri predaji do krajín, ktoré by mohli smerovať k platobnej neschopnosti.
V prospech lepších výnosov
Jadrom problému je reakcia Európy na sprísnenie dodávok paliva a vojnu na Ukrajine. Európske krajiny, odrezané od ruského plynu, sa obrátili na spotový trh, kde je energia, ktorá nie je viazaná kupujúcim, k dispozícii na dodanie v krátkom čase. S rastúcimi cenami niektorí dodávatelia do južnej Ázie jednoducho zrušili dlho plánované dodávky v prospech lepších výnosov inde, hovoria obchodníci.
„Dodávatelia sa nemusia zameriavať na zabezpečenie svojho LNG na trhoch s nízkou cenovou dostupnosťou,“ povedal analytik Wood Mackenzie Raghav Mathur. Vyššie ceny, ktoré môžu dostať na spotovom trhu, viac než vynahradia akékoľvek pokuty, ktoré by mohli zaplatiť za vyhýbanie sa plánovaným zásielkam. A táto dynamika bude pravdepodobne trvať roky, hovorí R. Mathur.
Škody spôsobené globálnym otepľovaním, ako sú ničivé záplavy v Pakistane, tiež spôsobujú ekonomický chaos v rozvíjajúcich sa krajinách, čo núti lídrov na rozhovoroch OSN o klíme v Egypte tento mesiac diskutovať o tom, ako môžu bohatšie krajiny pomôcť poskytnúť väčšiu podporu.
Konkurovať Nemecku
Európa zároveň urýchľuje výstavbu plávajúcich dovozných terminálov, aby v budúcnosti priviezli viac paliva. Nemecko, Taliansko a Fínsko si zaistili svoje závody. Holandsko začalo dovážať LNG z nových plávajúcich terminálov v septembri. Očakáva sa, že európsky dopyt po zemnom plyne do roku 2026 vzrastie o takmer 60 percent, uvádza BloombergNEF.
Po prvýkrát sú rozvíjajúce sa krajiny ako Pakistan, Bangladéš a Thajsko nútené konkurovať cenou s Nemeckom a inými ekonomikami, ktoré sú niekoľkonásobne väčšie ako ich veľkosť. „Požičiavame si zásoby energie od iných ľudí,“ povedal generálny riaditeľ Vitol Group Russell Hardy. „Nie je to dobrá vec.“
Zvyčajne, keď je krátkodobý nedostatok, môžu štáty podpísať dlhodobé dodávateľské zmluvy, pričom platia pevnú sadzbu za zabezpečenie spoľahlivých dodávok na roky. No to robí problémy.
Dodávatelia LNG sa obávajú, že tieto krajiny nebudú schopné zaplatiť za sľúbené dodávky. Cena paliva je uvedená v amerických dolároch a jedna zásielka v súčasnosti stojí takmer 100 miliónov dolárov. Pre porovnanie, dodávky LNG dosiahli v priebehu roka 2010 v priemere 33 miliónov dolárov. A náklady sú stále vyššie v domácich menách, pretože dolár sa rýchlo zhodnocuje, čo zvyšuje tlak na aj tak už oklieštené financie rozvojových krajín.
Pakistanské devízové rezervy minulý mesiac klesli na najnižšiu úroveň za tri roky, čím sa rating krajiny od agentúry Moody's Investors Service posunul hlbšie. Rezervy pre Bangladéš, Indiu a Filipíny sú na dvojročných minimách. V Thajsku, kde je inflácia už na 14-ročnom maxime a rezervy na päťročnom minime, centrálna banka varovala, že ak sa baht čoskoro nestabilizuje, situácia sa zhorší.
Zblíženie s Ruskom
Nedostatok energie čoraz viac zbližuje rozvíjajúci sa svet s Ruskom. To s radosťou ponúklo palivo Pakistanu, Indii a ďalším, ktorí boli vylúčení zo spotového trhu. „Nadviazali sme kontakt s ruskou stranou. Máme, samozrejme, veľký záujem o obstarávanie LNG,“ povedal pre štátnu agentúru Tass pakistanský veľvyslanec v Rusku Shafqat Ali Khan. „Ak bohaté krajiny odoberú všetok LNG, čo sa s nami stane?“
Chudobnejšie krajiny sa môžu tiež sústrediť na lacnejšie palivá, ako je uhlie a ropa. Alebo sa budú snažiť rozvíjať svoje vlastné domáce zdroje. Napríklad Bangladéš bol vyzvaný, aby postupoval rýchlejšie s prieskumom zemného plynu na pevnine aj na mori, čím by nahradili drahý LNG. Kritici pakistanskej vlády sa pýtajú, prečo nevyčerpali zásoby plynu v niektorých častiach krajiny.
„Jediná záchrana bude, ak nebude príliš chladno,“ povedal Shaiq Jawed, výkonný riaditeľ JK Group, pakistanského dodávateľa textílií pre svetové hotelové reťazce. Toto leto podľa neho po prvýkrát za 25 rokov dostala spoločnosť len polovicu plynu, ktorý potrebovala. Ak je to potrebné, môže sa spoľahnúť na elektrinu a energiu vyrobenú z uhlia. „Toto je posledná možnosť, ale zatvorenie nie je možné.“
Pre ľudí, ktorí sa obávajú klimatických zmien a životného prostredia, žiadna z týchto možností nie je dobrá. Uhlie a ropa sú oveľa špinavšie ako plyn. Proces ťažby nových fosílnych palív je energeticky náročný a súvisí so zvýšeným znečistením a zemetrasením. „Ak bude zemný plyn presahovať naše možnosti, uvažujeme o návrate k uhliu do určitej miery, pretože potrebujeme vyrobiť základnú úroveň elektriny,“ povedala minulý mesiac indická ministerka financií Nirmala Sitharaman. „A to sa nedá dosiahnuť iba prostredníctvom slnečnej alebo veternej energie.“
Kolísavé ceny budú normou
Bude trvať až štyri roky, kým sa trh vyrovná, povedal R. Mathur z WoodMac. Dovtedy budú kolísavé ceny normou a povedal, že „LNG bude patriť v prvom rade ‚rozvinutým‘ a zvyšky pre ‚rozvojových‘.“
Krajiny v Južnej Amerike, ako je Brazília a Argentína, môžu byť trochu viac izolované, vzhľadom na investície do vodnej energie. Napriek tomu sa brazílsky dovozný účet počas prvých siedmich mesiacov tohto roka viac ako zdvojnásobil na 3,7 miliardy dolárov, čo je výsledkom prudkého rastu cien v zámorí a oneskorenia projektu domáceho plynovodu. Ak je obdobie dažďov v tomto roku neskoro, Brazília si možno bude musieť kúpiť čas s ešte väčším dovozom LNG.
„Nemali by sme zabúdať, že časť LNG, ktorú dostaneme my, nedostane niekto iný,“ povedal generálny riaditeľ Gunvor Group Torbjorn Tornqvist.
Medzitým Filipíny a Vietnam prehodnocujú plány na začatie dovozu LNG. Filipíny naďalej odkladajú spustenie svojho prvého dovozného terminálu, zatiaľ čo vláda vo Vietname zvažuje zníženie kapacity pre plánované plynové elektrárne. Tieto projekty boli navrhnuté tak, aby uspokojili rastúci domáci dopyt. Politici ešte nepredložili alternatívu.