Predaj elektrických áut v Európskej únii dosiahol v roku 2022 nový rekord, keďže sa región snaží zbaviť vozidiel na fosílne palivá. Ukázali to v stredu údaje Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA).
Taliansky trh ako jediný pribrzdil
Podľa ACEA sa elektromobily na batérie vlani podieľali na predaji nových áut v EÚ 12,1 percentami v porovnaní s 9,1 percentami v roku 2021 a 1,9 percentami v roku 2019.
EÚ súhlasila so zákazom predaja nových benzínových a naftových áut od roku 2035 v rámci snahy o dosiahnutie uhlíkovej neutrality do roku 2050.
Predaj elektrických vozidiel v Únii v minulom roku vzrástol o 28 percent na vyše 1,1 milióna. Podporil ho najmä nemecký trh, kde sa predaj zrýchlil na konci roka, tesne pred poklesom bonusov na kúpu týchto áut.
V Nórsku však boli až takmer štyri z piatich zaregistrovaných nových áut (79 percent) v minulom roku elektrické. Krajina, ktorá je producentom ropy, chce ukončiť predaj nových áut na fosílne palivá do roku 2025, desať rokov pred zákazom v EÚ.
Taliansky trh ako jediný pribrzdil, pričom predaj elektrických áut tam vlani klesol o 26,9 percenta.
Autá so spaľovacími motormi strácali pôdu pod nohami
Minulý rok bol silným rokom aj pre hybridné automobily, ktoré dosiahli trhový podiel 22,6 percenta v EÚ.
Tradičné autá so spaľovacími motormi naďalej strácali pôdu pod nohami napriek tomu, že v roku 2022 stále predstavovali viac ako polovicu z predaja áut v EÚ, a to 52,8 percenta.
Dieselové vozidlá, zasiahnuté sankciami a zmenšujúcou sa ponukou v sortimente výrobcov, pokračujú v klesajúcom trende, pričom vlani sa ich predaj znížil o takmer 20 percent na 1,5 milióna vozidiel.
Európski výrobcovia automobilov investujú 250 miliárd eur do elektrifikácie, povedal Luca de Meo, prezident ACEA a generálny riaditeľ francúzskej automobilky Renault. „Automobilový priemysel napreduje rýchlo," vyhlásil.
De Meo však tiež uviedol, že Európa potrebuje viac verejných nabíjacích staníc, pričom počet inštalácií v EÚ dosahuje len 2 000 týždenne, zatiaľ čo na zabezpečenie prechodu na elektromobily je potrebných 14-tisíc týždenne.
Elektromobily si pre ich vysoké ceny v súčasnosti kupujú „bohatšie" domácnosti. To by sa však malo podľa prezidenta ACEA zmeniť s rozširovaním ich výroby.
No zatiaľ čo líder na trhu s elektromobilmi, americká automobilka Tesla, začiatkom roka 2023 prudko znížil svoje ceny, de Meo varoval, že dostať sa do cenovej vojny by bolo kontraproduktívne.