Hybridy a čisto elektrické vozidlá sú už v súčasnosti bežným javom na celom svete. Ich rozširovanie však znamená, že celková veľkosť a hmotnosť áut automaticky narastá. Elektrifikácia automobilovej dopravy prináša množstvo problémov, od dostupnosti nabíjacích staníc pre elektromobily až po úrovne hluku, pričom najnovším sa stávajú parkovacie garáže, upozorňuje CNBC.

Začiatkom tohto roka zverejnil Inštitút stavebných inžinierov so sídlom v Londýne aktualizované smernice pre návrh parkovísk. Rozsiahly dokument pokrýva všetky stavby, kde môžu parkovať autá vrátane tých viacpodlažných, v podzemí alebo v obytných a kancelárskych budovách.

Píše sa v ňom, že priemerná hmotnosť vozidla sa zvýšila z 1,5 tony v roku 1974 na takmer dve tony v roku 2023. Inštitút vo vyhlásení uviedol, že dôvodom zvýšenia hmotnosti boli „elektrické a hybridné batérie a rastúca veľkosť automobilov“. „Toto dodatočné zaťaženie a meniace sa požiadavky na požiarnu bezpečnosť platí nielen pre nové parkoviská, ale aj pre tie existujúce,“ dodali inžinieri.

Chris Whapples, člen inštitútu v rozhovore pre CNBC uviedol, že niektoré špičkové výkonné autá a SUV s dlhým dojazdom teraz majú aj viac ako tri tony. Hrozí potenciálny kolaps niektorých parkovísk spôsobený zvýšenou hmotnosťou vozidiel. „Je to niečo, čo musíme zvážiť, ale nemusí nás to príliš znepokojovať,“ povedal Ch. Whapples s tým, že počet SUV, veľkých luxusných áut – fosílnych aj batériových – a pickupov, ktoré sú nesmierne ťažké, rastie.

Odborník uvádza, že treba dôsledne skontrolovať parkoviská a uistiť sa, že nedôjde ku katastrofe. „Pretože chceme, aby si verejnosť zachovala dôveru v naše parkoviská a stavebných inžinierov.“

Problém si uvedomuje aj EÚ

Pokiaľ ide o elektrické vozidlá, ďalšia oblasť záujmu sa týka požiarnej bezpečnosti. Je to preto, že hoci požiare EV nie sú bežné, ich uhasenie môže byť náročné. Uhasiť takýto požiar je podľa Ch. Whapplesa veľmi ťažké, najmä ak horí batéria. „Pretože máte toľko energie, ktorá je uzavretá.“ Pripomenul však zároveň, že aj vozidlá používajúce benzín majú potenciál vznietiť sa a spôsobovať náročné situácie.

Diskusie o tom, ako sa musia zmeniť parkoviská a garáže, aby vyhovovali novým typom a veľkostiam vozidiel, sa vedú aj na pôde EÚ. Vo februári 2023 Európska komisia zriadila pracovnú skupinu zameranú na vývoj súvisiaci s „protipožiarnym rozmiestnením nabíjacích staníc v krytých parkovacích garážach“. Vedie ju Európska asociácia pre elektromobilitu (AVERE). Cieľom je pomôcť štátnym a miestnym orgánom implementovať pravidlá pre umiestňovanie elektromobilov na krytých parkoviskách pri zachovaní požiarnej bezpečnosti.

AVERE okrem iného zdôraznila, že je dôležité začať diskusiu so širokou škálou zainteresovaných strán – od prevádzkovateľov parkovísk a hasičov až po zástupcov elektrických vozidiel, poisťovne a spoločnosti, ktoré vyrábajú a prevádzkujú nabíjacie stanice. „Musíme však zabezpečiť, aby pravidlá pre existujúce budovy našli správnu rovnováhu, ktorá umožní prevádzkovateľom parkovísk ich prevádzkovať za rozumnú cenu a zároveň zvýšiť požiarnu bezpečnosť,“ uvádza sa vo vyhlásení AVERE.

Podľa Medzinárodnej agentúry pre energetiku sa v roku 2022 predalo viac ako desať miliónov elektrických áut – toto číslo zahŕňa aj plug-in hybridné a batériové elektrické vozidlá. Agentúra odhaduje, že takmer každé piate nové auto predané v tomto roku bude elektrické.

Ďalšie dôležité správy

Hlavné mesto spúšťa nový režim parkovania na Tyršovom nábreží pri Starom moste v bratislavskej Petržalke. Zavádza spoplatnenie krátkodobého parkovania hodinovou sadzbou. Novými pravidlami chce minimalizovať dlhodobé parkovanie, zároveň chce poskytnúť dve bezplatné hodiny na šport či kultúru. Po novom bude cez pracovné dni v čase od 7.00 do 17.00 h prvé dve hodiny parkovania zdarma, každá ďalšia hodina bude spoplatnená dvoma eurami. Rovnako zadarmo budú prvé dve hodiny parkovania aj cez pracovné
Neprehliadnite

Parkovanie na Slovensku je lacné, medzi mestami sú však značné rozdiely