Elektrifikácia automobilového priemyslu napriek aktuálne slabšiemu dopytu po elektromobiloch nezadržateľne postupuje. Slovenské automobilky svoju výrobu menia tiež, zatiaľ však u nich dominuje výroba hybridných modelov. Ako vo svojej najnovšej analýze konštatuje VÚB Banka, problém budú mať skôr dodávatelia komponentov do spaľovacích pohonov, keďže dopyt po ich výrobkoch klesne do 11 rokov zrejme k nule. Zamestnanosť v automotive sektore tak môže klesnúť.
Aktuálne predaje elektrických vozidiel skôr zvoľňujú svoje tempo, a to nie len v Číne, ktorá má ekonomické problémy najmä s domácim dopytom, ale aj na Západe. Spomalenie rastu dopytu vyplýva aj z vyššej porovnávacej bázy či ukončenia niektorých dotačných schém, napríklad v Nemecku. Súvisí to aj s tým, že po prvotných nadšencoch musia elektrovozidlá o svojich kvalitách presvedčiť už skôr bežné masy spotrebiteľovo orientujúcich sa najmä podla ceny. A automobilky nové elektrické modely strednej a nižšej triedy pridávajú len postupne.
Na celkovom počte nových registrácií v Európskej únii majú elektrické autá aktuálne už takmer 15-percentný podiel, najvyšší v severských krajinách, ako Švédsko, Dánsko, Fínsko a Holandsko. Najnižší na Slovensku, v Česku, Poľsku a Chorvátsku. „Okrem nižšej kúpnej sily obyvateľstva to môže súvisieť aj s celkovým skepticizmom voči novým, „progresívnym“ ideám. Mnoho Slovákov napríklad neverí, že elektromobily sú ekologickejšie, či, že nehoria tak často, ako automobily so spaľovacím motorom. A odrádza ich stále vyššia cena,“ uvádza analýza.
Drahé batérie
Aj to sa však rýchlo mení. Ceny batériových článkov, ktoré tvoria citeľnú časť celkovej výslednej hodnoty elektromobilov, rýchlo klesajú, čo mnohým výrobcom umožňuje ceny vozidiel znižovať. Po započítaní nižších nákladov na prevádzku či servis tak už dnes mnoho elektrických modelov vychádza lacnejšie, ako ich ekvivalenty so spaľovacími motormi. A tento vývoj je veľmi dynamický. V Číne je už väčšina modelov áut lacnejšia v elektrickej verzii aj bez započítania nákladov na prevádzku.
Na Slovensku zatiaľ vidno štrukturálnu premenu najmä na raste produkcie hybridných automobilov, ktoré sa takmer dotiahli na vozidlá s benzínovým motorom. Okrem samotných štyroch-piatich montážnych závodov budú musieť prejsť premenou aj dodávateľské reťazce, keďže komponenty pre výrobu elektrických áut sú iné, ako tie na výrobu automobilov so spaľovacími motormi. Pri elektrických vozidlách netreba v princípe žiadne súčasti súvisiace s pôvodným spaľovacím motorom, napríklad valce, vstrekovače, karburátor ani prevodovky.
„Elektrické autá sú tak zo strojárskeho hľadiska jednoduchšie a budú si zrejme vyžadovať menej pracovných síl. Najmä dodávatelia kovových komponentov tak budú musieť zmeniť svoje výrobné portfóliá, ak sa chcú na trhu výroby automobilov vôbec udržať,“ poukazuje dokument.
Zamestnanosť vo výrobe dopravných prostriedkov u nás podľa štatistík Národnej banky Slovenska vyvrcholila v roku 2019 na úrovni 86-tisíc osôb a odvtedy skôr klesá. Za máj tohto roku sa odhaduje na úrovni 78-tisíc pracovníkov. „Spolu s jednoduchšou štruktúrou výroby elektromobilov a pokračujúcou automatizáciou by tento počet mohol aj do budúcnosti klesať, aj keď spustenie výroby v piatej automobilke by mohlo byť pre zamestnanosť vzpruhou,“ uvádza analýza.
Transformácia závodov
Menia sa aj slovenské montážne závody. Žilinská Kia ohlásila na druhý polrok 2025 dva plne elektrické modely, jedno v malej, druhé v nižšej strednej triede a darí sa aj jej hybridnému modelu Sportage. Trnavský Stellantis zasa aktuálne začína s výrobou lacnejšieho elektrického Citroënu ë-C3. Volkwagen od roku 2026 pridá do výroby popri hybridoch aj čisto elektrické SUV Porsche Cayenne. Nitriansky Jaguar má stratégiu elektrickej transformácie svojich modelov na roky 2025 až 2030. Volvo pri Košiciach bude vyrábať len elektrické vozidlá.
Nie všetky naše výrobné závody majú podľa analýzy nové elektrické modely zabezpečené dostatočne, a to najmä po horizonte najbližších rokov, teda po rokoch 2026 až 2028. Vtedy si o ne znova budú tvrdo konkurovať najmä s inými závodmi v Európe. V minulosti sa už stalo, že Slovensko o elektrické modely prišlo, Volkswagen ukončil produkciu malého e-Up! a trnavský Stellantis stratil výrobu Peugeotu e-208, ktorá sa presunula do Španielska.
„Napriek celkovému zaostávaniu západných výrobcov voči tým čínskym však očakávame, že existenčné problémy by mali mať najprv výrobné kapacity v drahších krajinách, ako napríklad závod Volkswagen v Belgicku. Nie je však vylúčené ani to, že do niekoľkých rokov čínska konkurencia západné automobilky do veľkej miery vytlačí aj z ich hlavných trhov,“ uzatvára dokument.