Hoci môže rekordne nízka nezamestnanosť Ruska signalizovať prekvapivo hladké oddelenie sa od Západu, vo vnútri ekonomiky narastajú tlaky. Oficiálne údaje v júni uvádzali rekordné minimum v miere nezamestnanosti vo výške 3,9 percenta.
Ako povedal Ruben Enikolopov, profesor ekonómie na moskovskej Novej ekonomickej škole, ekonomické krízy v Rusku nemajú tendenciu produkovať masovú nezamestnanosť kvôli špecifikám ruského trhu práce, ako je napríklad prax dovolenky. Problémy sú maskované „skrytou nezamestnanosťou“, keď pracovníci neboli prepustení, ale namiesto toho boli umiestnení na neurčitú dovolenku.
Výrazný úpadok automobilového sektora
Približne polovica všetkých dispečerov letovej prevádzky, teda 14-tisíc ľudí, bola prepustená alebo zamestnaná na čiastočný úväzok. Niekoľko zahraničných spoločností opúšťajúcich Rusko tiež prepustilo zamestnancov.
Automobilový sektor však utrpel výraznejšie. Produkcia osobných áut klesla v prvej polovici roka o 62 percent v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2021, uvádza štátny štatistický úrad.
Odvetvie, ktoré je už desaťročia symbolom ruského úspechu a priťahuje zahraničných investorov, sa stalo jedným z najväčších zamestnávateľov v krajine.
Úpadok automobilového sektora môže byť pre Moskvu problém, pretože podľa vládnych údajov toto odvetvie v roku 2020 zamestnávalo približne 400-tisíc ľudí, pričom približne 10-krát viac pracovníkov záviselo od odvetvia nepriamo.
Problémy pre najväčšiu ruskú automobilku
V reakcií na vojnu opustili globálni výrobcovia automobilov ruský trh a prepustili svojich zamestnancov. Okrem toho má značné problémy aj najväčšia ruská automobilka – AvtoVAZ.
Tá síce obnovila výrobu Lady Granta, no pre západné sankcie model výrazne zjednodušila a neobsahuje ani komponenty ako diaľkové bezkľúčové ovládanie alebo klimatizáciu.
Formálne neprepustila nikoho zo svojich 42-tisíc zamestnancov, no pre ilustráciu, väčšina z 3 200 pracovníkov v továrni v meste Iževsk, kde sa výroba áut neobnovila, nemá od marca prácu. Tento mesiac automobilka ponúkla všetkým zamestnancom Iževska odstupné, pretože sa chce sústrediť na svoj primárny závod v Togliatti.
Bývalí zamestnanci spoločnosti AvtoVAZ nájdu nové uplatnenie u výrobcu zbraní Kalašnikova, ktorý už zamestnal viac ako 100 bývalých zamestnancov tejto automobilky.