Nálada v slovenskej ekonomike sa po štyroch mesiacoch opäť mierne zlepšila. Úroveň indikátora ekonomického sentimentu (IES) vzrástla o 1,3 bodu na 98,8. Pod nárast sa podpísali optimistickejšie hodnotenia v službách a v priemysle. Naopak, menej pozitívna nálada sa prejavila v obchode a v stavebníctve, pesimistickejšie naladení boli aj spotrebitelia. V porovnaní s minulým rokom bola ekonomická nálada negatívnejšia o 1,2 bodu, za dlhodobým priemerom zaostávala o 7,2 bodu.
Priemysel a stavebníctvo
Indikátor dôvery v priemysle po sezónnej úprave v novembri vzrástol o 2,3 bodu na hodnotu -1. Vývoj indikátora ovplyvnila najmä produkcia na nasledujúce tri mesiace. Jej zvýšenie očakávajú najmä v chemickom a farmaceutickom priemysle.
V novembri sezónne upravený indikátor dôvery v stavebníctve oproti predchádzajúcemu mesiacu klesol o dva body na -10. Pokles ovplyvnili nepriaznivejšie hodnotenia očakávanej zamestnanosti, predovšetkým v podnikoch realizujúcich inžinierske stavby.
Obchod a služby
Indikátor dôvery v obchode v novembri klesol oproti októbru o 2,7 bodu na hodnotu 12. Respondenti hodnotili negatívne nárast cien tovarov a očakávajú nižšie podnikateľské aktivity. Negatívne hodnotenia vývoja cien prevládali najmä u respondentov v maloobchode s ostatným tovarom pre domácnosť v špecializovaných predajniach. Pokles podnikateľských aktivít na najbližšie tri mesiace predpokladajú najmä v predaji dielov a príslušenstva motorových vozidiel.
Sezónne očistený indikátor dôvery v službách v novembri vzrástol o tri body na hodnotu -0,3 bodu. Nárast zaznamenali doterajší aj očakávaný dopyt. Dopyt za posledné tri mesiace stúpol najmä v umení, zábave a rekreácii. V nasledujúcich troch mesiacoch ho očakávajú najmä v informáciách a komunikáciách.
Nedôvera spotrebiteľov k vývoju slovenskej ekonomiky sa v novembri opäť zintenzívnila. Indikátor spotrebiteľskej dôvery (sezónne upravený) sa pri poklese o 1,5 bodu prepadol na úroveň -20,5, čo je najnižšia hodnota za posledných 15 mesiacov. Aktuálne klesol pod úroveň dlhodobého priemeru, aj keď len nepatrne, o 0,3 bodu. Pesimizmus spotrebiteľov sa prejavil pri troch zo štyroch zložiek indikátora. Najviac sa obávajú vývoja nezamestnanosti. Očakávajú však aj zhoršenie financií v ich domácnosti, predpokladajú horšiu tvorbu úspor, ale aj celkovú finančnú situáciu. Nepatrne pozitívnejšie vidia vývoj celkovej hospodárskej situácie.